آشنایی با جاده‌ی اسالم به خلخال ، زیباترین جاده ایران

[ad_1]

 

جاده ی اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های ایران هست

معرفی جاده‌ی اسالم به خلخال

همه می دانیم که کشور ایران به خاطر طبیعت چهار فصلش دارای جذب های منحصر به فردی هست که نظیر آن در کم تر جایی به چشم می آید. بخش های شمالی کشور از آن سمت که دارای فضای سبز، وسیع و خیره کننده ای هست مقصد بسیاری از مسافران داخلی یا خارجی قرار می گیرد.

سالانه مسافران زیادی در تعطیلات به خصوص تعطیلات نوروزی به سمت شمال روانه می شوند که بار ترافیکی سنگینی را به وجود می آورند.

در این مقاله می خواهیم به شما یکی از زیباترین جاده های ایران را معرفی کنیم تا با مسافرت به آن جا لذت کافی را از طبیعت ایران برده باشید.

 

جاده اسالم به خلخال هر ساله عدد بینهایت زیادی گردشگر را جذب خود می کند

جاده ی اسالم تا خلخال در کجای ایران قرار دارد؟

جاده اسالم به خلخال که طول آن 70کیلومتر هست، از شهر اسالم واقع در استان گیلان آغاز می شود و به شهر خلخال در اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان می رسد.

این منطقه به دلیل قرار گیری در بخش شمالی کشور، اقلیم خاصی دارد؛ به گونه‌ای که در همه‌ی فصول سال، هوای خنک و مطبوعی دارد و نم و مه در آن دیده می‌شود. حتی در پایان طول سال می‌توان شاهد بارش باران در این جاده بود.

حتی در طول تابستان هم در ارتفاعات این منطقه هوا تقریبا سرد هست. مسافت این جاده را می توان تقریبا بین 1 تا 2 ساعت طی کرد . اسالم، هشتپر، تالش، کله سرا، روستای گیجاو، گردنه الماس، اندبیل، منطقه جنگلی بیلدیر و روستای ناو از معروف ترین روستاهایی هستند که در مسیر جاده اسالم به خلخال وجود دارند.

جمعیت شهر اسالم گیلان بیش از 10 هزار نفر هست که در دوران هایی هم مرکز تالش بوده هست . همچنین اسالم حدود 5 کیلومتر از  مرکز فعلی تالش یعنی هشتپر دوری دارد.

یکی از معروف ترین رود های تالش ناو رود هست که تالش را به دو بخش تقسیم کرده هست و در نهایت به دریای خزر منتهی می شود.

خلخال نیز شهری در جنوب استان اردبیل هست که با مساحتی بزرگ و جمعیت ۸۶ هزار نفری‌اش شناخته می‌شود.

 

جاده اسالم به خلخال همیشه هوای مرطوب و بارانی دارد

چرا باید از جاده ی اسالم تا خلخال دیدن کنیم ؟

در بین پایان جاده های پر جمعیت منتهی به شمال جاده ی اسالم تا خلخال دست نخورده باقی مانده و همچنان بکر و زیبا هست به طوری که در بین مردم به رویایی ترین جاده ی جنگلی  ایران معروفیت یافته هست.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با شهر بنارس، شهر مقدس هندی ها

این جاده تکه ای از بهشت هست که تقریبا همه ی جذب ها را در کنار هم دارد جذب هایی مشابه آبشار و دریاچه ، جنگل و دشت.

از دیگر دلیل‌ها سفر به این جاده می توان به رانندگی کوفته ناپذیر در آن و کسب تجربه ی فوق العاده اشاره کرد.

از طعم بی‌نظیر غذاهای محلی، کباب چنجه گرفته تا عسل طبیعی، کره‌ی محلی، نان و لبنیات تازه همگی از ویژگیها خاص این منطقه هستند.

بازدید از این جاده توسط مسافران زیادی توصیه شده. یکی از مسافرین این گونه متن که این جاده در مهر ماه بینهایت دیدنی هست و همچنین از مزیت های کلبه های کرایه ای نوشت.

مردم بومی مهربان و گشاده رو سفری به یادماندنی را برای تان رقم می زنند. و اگر هنگام ردشدن از این جاده، به چیزی نیاز پیدا کردید، مردمان روستاهای میان راه تا آنجا که بتوانند شما را یاری خواهند کرد.

این مسیر از مناطقی با نام‌های خرجگیل، شرشر، یالَ پیچ (پیچ بزرگ)، شوندَوْل، معدن، وَرگَه دَرَه، اسب بونی، مَتَش، لَرزَره، چَرَه سو، کرمان، گردنه معروف الماس، مجره و خوجین می‌گذرد.

در پایان مسیر رودخانه‌ای همراه مسیرتان در جنبش هست. این رودخانه در بخش‌هایی به جاده نزدیک هست به طوری که ساحل زیبا و دلنشینی را به وجود آورده و در بخش‌هایی از جاده در پایین دست‌ها مسیرش را ادامه می‌دهد. اما همواره می توانید صدای شرشر آب رودخانه را بشنوید و از آن لذت ببرید .

جذب های گردشگری جاده اسالم به خلخال

•آب و هوای وصف ناپذیر

•رودخانه

•آشکار گوناگون طبیعت

•دشت گل های شقایق

 

دشت گل های شقایق در جاده اسالم به خلخال

•کلبه های کوچه و کندوهای عسل

•حضور حیوانات اهلی

هر از گاهی می‌توان شاهد تاخت و تاز اسب‌های آزاد و گله‌های گاو و گوسفند در آن‌ جا بود. احتمالا هم سرنوشت با شما یار بود و توانستید گوشه ای از حیات وحش این منطقه و حیواناتی همچون خرس، پلنگ و گوزن‌های زیبا را نیز ببینید.

همچنین از این جاده و طبیعت بکرش برای لوکیشن فیلم حضرت سلیمان استفاده شده هست برای همین عجیب نیست اگر در ابتدای مسیر احساس آشنایی نسبت به آن داشته باشید. اسالم به خوبی نقش بازي كردن اورشلیم را در این فیلم ایفا کرده .

تفریحات موجود در جاده اسالم به خلخال

1. چشمه ی آب گرم کیوی در نزدیکی خلخال

بیشتر بخوانید:  آشنایی با دریاچه نمک چاکا ،زیباترین دریاچه در چین

برخلاف دیگر چشمه های آب گرم ایران که در اکثر مواقع ازدحام هستند چشمه ی آب گرم کیوی از معدود چشمه هایی هست که شما می توانید از فضای خلوت آن استفاده کنید.

2. کوهنوردی در جاده مالرو

جاده ی قدیمی مالرو از آسفالت پوشیده نشده و کاملا خاکی هست شما در این مسیر  از ارتفاع 330 متری به ارتفاع 2100 متری می رسید و در هر لحظه با جذب ای تازه روبه رو خواهید شد.

3. جنگل نوردی در روستای نهالستان پیرسون

روستای نهالستان پیرسون در 20 کیلومتری اسالم به خلخال هست، مسیر جنگلی این روستا شما را به دره اشراف می رساند که چشم انداز حیرت انگیزی دارد.

4. دوچرخه سواری در مالرو

برخی از مردم دوچرخه سواری را به کوهنوردی و پیاده روی ترجیح می دهند و مسیر مالرو را با دوچرخه طی می کنند.

5. تجربه ی غذاها و طعم های گوناگون

غذاهایی مشابه میرزاقاسمی، باقالی قاتوق، ماهی کبابی، ترشه تره، کویی تره، سیر قلیه، اناربیج، کال کباب، آش میوه، پیچاق قیمه، اریشته پلو، آش‌ دوغ، کباب تازه، کته کباب، کته با کره و ماست محلی از جمله خوشمزه ترین غذاهای محلی هستند که می توانید در سفرتان از اسالم به خلخال نوش جان کنید.

6. دریاچه نئور

دریاچه ای در استان اردبیل در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به ‌جهت خلخال در یکی از دره‌ های کوهستان باغرو و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. به ترکی آذربایجانی به دریاچه کوچکی که رودخانه‌ای به آن نمی‌ریزد نئور گفته می‌شود.

این دریاچه با مساحتی بالغ بر 210 هکتار  از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده هست که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحدی را به وجود می‌آورند که اعماق آن به طور میانه ۵ متر هست.

7. دیگر جذب های گردشگری جاده اسالم به خلخال

•جنگل گیسوم

•پیک نیک و عکاسی

•گردشگاه ازنو

•پارک اللر باغی

فصل مناسب شما برای سفر به جاده اسالم به خلخال

•بهار :اگر به دشت های گل علاقه دارید ماه های اردیبهشت و خرداد از بهترین ماه های سال هست تا به دشت شقایق ها بروید.

•تابستان : تابستان های این منطقه برخلاف تابستان های دیگر اماکن بینهایت خنک و لذت بخش هست.

•پاییز : تنوع رنگ ها در فصل پاییز بی نهایت هست و شما شاهد لباس های رنگارنگ طبیعت و درختان خواهید بود.

 

جاده اسالم به خلخال در فصل پائیز

•زمستان : در فصل زمستان جنگل ها پوشیده از برف می شوند و طبیعت لباس سفید به پیکر می کند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با مسجد الفاروق زیباترین مسجد جهان اسلام

لازم به ذکر هست که در بعضی مواقع به دلیل بارش برف این جاده مسدود می باشد پس اگر در زمستان قصد سفر دارید از باز بودن جاده اعتماد حاصل کنید و همچنین وسایل لازم مشابه زنجیر چرخ را به همراه داشته باشید .

کمپینگ در جاده اسالم به خلخال

 

کمپینگ در جاده اسالم به خلخال می تواند به یکی از به یاد ماندنی خاطرات شما بدل شود

اگر شما از طرفداران کمپینگ و طبیعت گردی هستید ما به شما جاده اسالم به خلخال را پیشنهاد می کنیم زیرا در این منطقه علاوه بر طبیعت وحشی و دست نخورده مکان های مناسب زیادی هم برای چادر زدن و کمپینگ قرار دارد که کار راه برای شما آسان تر می کند.

همچنین وجود رودخانه در طول مسیر به شما کمک می کند که در مواقع نیاز از آن برای شرب و مصرف استفاده کنید. لازم دبه ذکر هست که بدون وسایل کافی و مناسب داخل جنگل نشوید زیرا ممکن هست گرفتار مشکل شوید برای مانند از کفش کوهنوردی و کیف کوهنوردی استفاده کنید.

توصیه های دیگر ما به شما استفاده از کرم های خلاف حشرات ، کنسرو های غذا و … هست .

همچنین سفر به این منطقه برای بانوان باردار و افراد سالمند پیشنهاد نمی شود چون امکانات کمی در این مسیر وجود دارد و دوری ی اسالم تا خلخال نیز 70 کیلومتر هست .

احتیاط های مورد نیاز برای سفر به جاده اسالم به خلخال

این جاده دارای راه های پیچ در پیچ و دره های عمیق هست پس در حین رانندگی حواستان به جاده باشد تا تصادفی برایتان رخ ندهد . همچنین در مسیر پمپ بنزینی وجود ندارد پس با باک پر سفر را ابتدا کنید.

قبل از آغاز سفر خود قطعا از لحاظ فنی خودرو خود را چک کنید و از سالم بودن قطعات آن به خصوص چراغ های مه شکن اعتماد حاصل کنید زیرا بارندگی در این مناطق همیشگی و ناگهانی هست. قطعا قبل از ورود به جاده آب و هوا را از راه برنامه های هوا شناسی چک کنید .

سفر به جاده اسالم تا خلخال بی شک یکی از زیباترین تجربه های شما خواهد بود پس حواستان باشد که این منظره ی زیبا را برای دیگران و آیندگان نیز زیبا به جا بگذارید و قطعا احتیاط های لازم را برای مراقبت از این منطقه در نظر بگیرید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]