دانشگاه فرهنگیان چیست؟ و چه شرایطی دارد؟

[ad_1]

درباره ی دانشگاه فرهنگیان, معرفی دانشگاه فرهنگیان

تحقیق درمورد دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که زیر نظر دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم و فناوری اطلاعات کار می کند. این دانشگاه مختص تربیت نیروهای وزارت آموزش و پرورش است و تقریباً می توان گفت همان کار مراکز تربیت معلم را در سطوح بالا انجام می دهد.

دانشگاه فرهنگیان چیست ؟

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی برای تأمین، تربیت و توانمندسازی معلمان و نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در ایران است. این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ با تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تأسیس شد و دارای ۹۸ واحد دانشگاهی (در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده) می‌باشد. دانشگاه فرهنگیان از بزرگترین و گسترده‌ترین دانشگاه‌های ایران است و حسین خنیفر به عنوان اولین رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست این دانشگاه مأموریت محور و استراتژیک را به عهده دارد.

این دانشگاه به مدت دو سال یعنی 91-92 و 93-94 شروع به پذیرش دانشجو بورسیه کرده است.

شیوه گزینش این دانشگاه نیمه متمرکز و به طور مفصل در دفترچه های شماره 1 و 2 آزمون سراسری ذکر شده است که مهمترین شرط های آن، داشتن تعهد عملی به قانون اساسی، نداشتن سوء پییشینه، توانایی انجام حرفه مقدس معلمی، سلامت کامل بدنی و روحی و سایر موارد است.

دانشجویان پس از کسب نمره لازم به مصاحبه فراخوانده می شوند و در صورت قبولی دانشجو می شوند و پردیس های خواهران و برادران جداست.

اما کسانی که با شرط تعهد خدمت پذیرفته می شوند، باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و پس از دادن تعهد محضری مبنی بر این که بیش از دو برابر زمان تحصیل را به خدمت به آموزش و پرورش اختصاص خواهند داد، وارد مرحله استخدامی رسمی می شوند که خود شرح بسیار دارد و در صورتی که عزیزی در مصاحبه پذیرفته شد، این قسمت را شرح می دهم.

دانشگاه فرهنگیان,دانشگاه فرهنگیان چیست

رشته های دانشگاه فرهنگیان

رشته های دانشگاه فرهنگیان :

رشته های این دانشگاه نوبنیاد، شامل دروس تخصصی دبیرستان و علوم تربیتی است.

برای رشته ریاضی :

دبیری ریاضی و فیزیک، دبیری فنی انواع رشته های مهندسی

بیشتر بخوانید:  شماره های اضطراری که هر فردی باید بداند

برای تجربی :

شیمی و زیست

برای انسانی :

الهیات و معارف، زبان عربی، جغرافیا و سایر رشته هایی است که حال حضور ذهن ندارم.

برای زبان های خارجی :

دبیری زبان انگلیسی

در ضمن رشته های دبیری تربیت بدنی و علوم تربیتی (شاخه آموزش ابتدائی یا همان آموزگاری) به صورت شناور در هر سه گروه خواهد بود.

اهداف، وظایف و اختیارات دانشجوهای دانشگاه فرهنگیان :

دانشگاه فرهنگیان تأمین و تربیت معلمان، مدیران، کارکنان کارآمد مورد نیاز در طراز جمهوری اسلامی، توانمند سازی و ارتقای شایستگی های تخصصی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر پرورش نیروهایی متقی، کارآفرین، خلاق در تولید علم و … را بر عهده دارد. همچنین ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و اصلاح و ارتقای روش ها و برنامه های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت های منابع انسانی از جمله مهمترین اهداف این دانشگاه استراتژیک عنوان شده است.

مطابق اساسنامه مصوب دانشگاه، تعلیم و تربیت دانشجو معلمان، مدیران  و کارشناسانی با شایستگی های اخلاقی، اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه ای و مسلط برشیوه های تربیت اسلامی، ارتقای توانمندی های دانشجومعلمان به منظور ایجاد مهارت تدریس چند رشته ای، همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی دارای فعالیت های مرتبط، انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش از جمله مهمترین وظایف و اختیارات این دانشگاه بیان شده است.

دانشگاه فرهنگیان,دانشگاه فرهنگیان چیست

اهداف دانشگاه فرهنگیان

شرایط اختصاصی ثبت نام در دانشگاه تربیت معلم و دبیری دانشگاه فرهنگیان

داشتن مدرک دوره پیش دانشگاهی نظام قدیم و دیپلم نظام جدید

 کسب نمره علمی کل 6500 و بالاتر در زیرگروه مربوط در آزمون سراسری

 کسب حداقل معدل 14، دوره دوم متوسطه

 نداشتن تعهد خدمت و یا رابطه استخدامی یا به نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی،در آغاز تحصیل

 دارا بودن حداکثر 22 سال تمام ،ضمن اینکه انجام خدمت سربازی یا سوابق کاری و موارد دیگر به هیچ وجه به سقف سنی افزوده نمی شود.*همواره برای بررسی این مورد باید آخرین نسخه دفترچه انتخاب رشته کنکور را مشاهده کزد.

بیشتر بخوانید:  معرفی رشته زبان انگلیسی

 بومی بودن (بومی استانی) داوطلب در رشته های اعلام شده آموزش و پرورش در استان محل پذیرش

 مخترعان، مبتکران، برگزیدگان المپیادهای علمی، نخبگان علمی و مهارتی،در صورت کسب حد نصاب نمره علمی لازم در مصاحبه از امتیازات لازم برخوردار خواهند شد.

 ادامه تحصیل آن دسته از دانش آموختگان بهره مند از امکانات دولتی از تحصیل رایگان مجدد در مقطع قبلی، در صورت ایفای تعهدات آموزش رایگان یا بازخرید تعهدات مربوطه بلامانع است.

 موفقیت در مصاحبه اختصاصی جهت ارزیابی توانمندی ها و تشخیص میزان قابلیت، انگیزه متقاضیان

 ارائه تعهد عدم جابجایی ده ساله برون استانی در استانی که استخدام می شوند.

 داشتن حداکثر 28 سال در بدو استخدام قطعی پس از فارغ التحصیل شدن

 معمولا بنا به گفته ها، انتخابتان برای این دانشگاه، باید جزء 10 اولویت اول تان در انتخاب رشته باشد تا دعوت به مصاحبه شوید.

 اگر رتبه شما برای مصاحبه  کفایت کرد برای مصاحبه دعوت می شوید که یک هفته معمولا قبل از مصاحبه به شما اطلاع داده می شود تا مدارک لازم را هم به هسته گزینش استانتان تحویل بدهید. می توانید علاوه بر مدارک لازم که خواستن، تقدیرنامه ها و کارت های عضویت تو بسیج و امثال این چیزها را هم همراه خود ببرید.

 اگر موقع تحویل مدارک اولیه در هسته گزینش این لوح تقدیر و مدارک متفرقه را قبول نکردند حتما در روز مصاحبه به همراه داشته باشید تا روز مصاحبتان تحویل بدهید تا در پرونده درج شود.

همه چیز درباره ی دانشگاه فرهنگیان,آشنایی با دانشگاه فرهنگیان

شرایط ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان

لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان

با توجه به این که گروه تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان شامل رشته های تحصیلی مختلف می باشد به منظور اطلاع از رشته های هر گروه آزمایشی می بایست دفترچه ثبت نام کنکور سراسری 99 را مطالعه نموده و جزئیات مربوط به هر یک را مطالعه نمایید.

رشته محل های ارائه شده در هر گروه آزمایشی نیز در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 99 درج شده و به اطلاع داوطلبان می رسد. در زیر به بررسی رشته های تحصیلی هر گروه آزمایشی در دانشگاه فرهنگیان و ارائه لیست رشته محل های دانشگاه فرهنگیان در هر گروه آزمایشی پرداخته ایم :

بیشتر بخوانید:  آشنایی با سنگ آهک و کاربردهای آن

گروه آزمایشی ریاضی

آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش ابتدایی، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌ بدنی.

گروه آزمایشی تجربی

دبیری شیمی، دبیری زیست‌ شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی، آموزش تربیت‌ بدنی

گروه آزمایشی انسانی

آموزش زبان و ادبیات فارسی، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، راهنمایی و مشاوره آموزش ابتدایی آموزش‌ و پرورش کودکان استثنایی، آموزش جغرافیا، آموزش تربیت‌ بدنی

گروه آزمایشی هنر

آموزش ارتباط  تصویری

گروه آزمایشی زبان

تربیت دبیر زبان انگلیسی

امتیازات ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

* ماهانه به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حقوق یا کمک هزینه تحصیلی می دهند که سالانه کمی به آن اضافه می شود. البته این مبلغ همش داخل جیب دانشجو نمی رود و افرادی که از خوابگاه استفاده می کنند حدود 45 درصد و اگر از خوابگاه استفاده نکنند حدود 25 درصد این مبلغ از حقوقشان کسر می شود. ضمنا دقت کنید که پردیس فرهنگیان با پردیس خودگردان (بین الملل) فرق دارد هر چند هر دو اول اسم شان پردیس هست. شما در حین تحصیل در پردیس فرهنگیان شهریه پرداخت نمی کنید اما برای تحصیل در پردیس خودگردان باید شهریه پرداخت کنید.

* آقایان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان نیازی به رفتن به خدمت سربازی ندارند.

* شما در آینده به عنوان معلم آموزش و پرورش استخدام می شوید و دغدغه بیکاری ندارید. البته آخر 4 سال باید یک آزمون جامع بدهید که بیشتر صرفا حالت تعیین کیفیت دارد و اکثر دانشجوها راحت قبول می شوند.

* دوره 4 ساله دانشجویی شما جزو سوابق کاریتان به حساب می آید و در این 4 سال استخدام قراردادی هستید. بعد از 4 سال به صورت رسمی به عنوان معلم استخدام آموزش و پرورش می شوید.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]