علت و روش های درمان آکنه کیستیک یا جوش کیستیک

[ad_1]

جوش کیستی گردن , علت ایجاد جوش کیستیک , جوش ندول و کیستیک

آکنه کیستیک چیست

علل و راههای درمان جوش کیستیک

آکنه کیستیک جوش هایی هستند که در اعماق پوست ایجاد میشوند و به شکل کیست و برجستگی های ملتهب و قرمز و بزرگ روی صورت دیده میشوند.

زمانی که منافذ پوست با سلول های مرده پوست، چربی یا باکتری مسدود شوند، آکنه ایجاد میشود. با نفوذ باکتری ها به داخل پوست نوع به خصوصی از آکنه به شکل کیست یا برآمدگی بزرگ، قرمز و نرم در سطح پوست ایجاد میشود که برخلاف جوش های دیگر که در عرض چند روز پنهان میشوند، ممکن هست تا چند هفته یا حتی چند ماه باقی بمانند.

آکنه کیستیک یا جوش کیستیک معمولا روی صورت ایجاد میشود ولی احتمال بروز آن روی سینه، گردن، پشت بازوها، شانه ها و پشت گوش ها وجود دارد.

خوشبختانه احتمال بروز آکنه کیستیک نسبت به سایر آکنه ها کمتر هست ولی آشکار بزرگ و قابل توجه آن ها و دردناک بودنشان برای افراد گرفتار خیلی بلا دهنده هست.

ویژگی شاخص آکنه کیستیک یا آکنه شدید، ضایعات ملتهب و بزرگی هست که در اعماق پوست تشکیل شده که سبب بروز برآمدگی هایی بزرگ و واضخ در سطح پوست میشود. این برآمدگی های دردناک و طولانی مدت بر روی صورت، پشت گردن، سینه یا کمر ایجاد میشوند. برآمدگی و گرهک های ایجاد شده توسط این آکنه بعد از مدت طولانی عقب نشینی میکنند ولی معمولا از خود جای جوش و اسکار باقی میگذارند. رواج این اسکارها معمولا روی گونه ها بیشتر هست.

علت ایجاد جوش کیستیک , جوش ندول و کیستیک , درمان جوش کیستی

عوامل ایجاد آکنه کیستیک

عوامل ایجاد آکنه کیستیک

آکنه کیستیک معمولا در اوایل دهه 20 سالگی به خصوص در زنانی که پوست روشن دارند، رواج دارد ولی در هر سن و جنسی ممکن هست دیده شود.

جوش های کیستی در بزرگسالان معمول در چانه و فک دیده میشود که اغلب در تاثیر نوسانات هورمونی  و افزایش آندروژن بوجود می آیند که عاقبت اختلال در سیستم غدد درون ریز و تلاش بیشتر غده های روغنی  هست که منافذ پوست را می بندد.

بیشتر بخوانید:  فرمول ترکیب رنگ موی بادمجانی + عکس

عوامل ایجاد آکنه کیستیک عبارتند از :

تستوسترون : با افزایش سطح تستوسترون در زمان بلوغ، غدد سبابه ، سبوم یا چربی بیشتری تولید میکنند که منجر به مسدود شدن منافذ پوستی و آکنه میشود.

پروژسترون : مصرف قرص های عکس حاملگی  که پروژسترون بیشتری دارند، کاشت دستگاه های ترشح کننده پروژسترون و دستگاه های داخل رحمی .

قاعدگی : کیست ها در انتهای چرخه قاعدگی معمولا در زنان بروز میکند.

تغییرات هورمونی : حاملگی ، یائسگی و سندرم تخمدان پلی کیستیک ، میتواند سبب ایجاد کیست شوند.

عوامل محیطی : نم بالا ف عرق کردن بیش از حد همراه با استفاده از لوازم آرایشی و استفاده از لباس هایی که سبب عرق کردن غیر طبیعی میشوند.

ژنتیک : اگر والدین شما دارای آکنه کیستیک باشند احتمال بروز آن در شما بیشتر هست.

داروها : کروتیکو استروئیدها ، لیتیوم ، فنیتوئین ، ایزونیزید.

جوش کیستی گردن , علت ایجاد جوش کیستیک , جوش ندول و کیستیک

پیشگیری از آکنه کیستیک

پیشگیری از آکنه کیستیک

رژیم غذایی متعادل، کاهش استرس، ورزش، خواب کافی میتواند التهاب درونی بدن را به دست‌کم رسانده و بروز آکنه را کاهش دهد.

با این که از نظر علمی ارتباطی بین رژیم غذایی و آکنه مستقر نشده هست ولی برخی افراد کاهش یا حذف مصرف محصولات لبنی را تا حد زیادی برای کاهش بروز آکنه کیستیک موثر می دانند.

غذاهای حاوی شاخص گلیسمی بالا ، عدم ورزش و خواب کافی با  بروز آکنه کیستیک ارتباط دارد.

کاهش مصرف قند ، نان سفید، غذاهای فراوری شده و لبنیات میتواند به سلامت جوش های کیستی شما کمک کند.

بیشتر بخوانید:  ترکیب رنگ موی تنباکویی و تصاویری از انواع رنگ موی تنباکویی

مصرف بیشتر میوه های و سبزیجات که حاوی آنتی اکسیدان های عکس التهاب مشابه ویتامین ث و ویتامین آ هستند به سلامت کیست ها کمک میکند.

مواد آرایشی منافذ پوست را مسدود میکنند بنابراین کمتر از لوازم آرایشی که پوست را میپوشانند استفاده کنید و قطعا قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.

بعد از ورزش و تعریق زیاد بلافاصله پوست خود را بشویید.

اگر پوست سرتان چرب هست احتمال این که چربی موهایتان در ارتباط با پوست سبب بسته شدن منافذ شود زیاد هست بنابراین زود به زود موهایتان را بشویید.

درمان آکنه کیستیک , عوامل ایجاد آکنه کیستیک , پیشگیری از آکنه کیستیک

درمان آکنه کیستیک

درمان آکنه کیستیک

برای درمان اکنه کیستیک نباید وقت را تلف کنید، احتمال این که کیست ها بعد از التیام جای اسکار یا لک روی پوست باقی بگذارند خیلی زیاد هست. داروهایی که برای درمان آکنه کیستیک کاربرد دارند و میتوانید با مشورت پزشک ، استفاده کنید عبارتند از :

آریترومایسین : به محض این که حس کردید یک آکنه کیستیک در حال شکل گیری هست روی دو بار روی موقعیت از محلول یا ژل اریترومایسین برای عکس عفونی پوست و از بین رفتن باکتریهای ایجاد کننده آکنه استفاده کنید.

ایزوترتینوئین : این دارو با نام تجاری آکوتان شناخته میشود که از مشتقات ویتامین A هست ولی مصرف آن از سال 2009 در ایالات متحده بریدن شده هست. با این حال یکی از داروهای خوراکی مفید برای درمان آکنه هست. آکوتان میتواند تبدیل شدن آکنه به خراش را کاهش دهد و خیلی موثر هست.

آنتی بیوتیک خوراکی : مصرف آنتی بیوتیک میتواند باکتریها و التهاب را کاهش دهد که تاثیر غیر مستقیم روی درمان آکنه کیستیک میگذارد. معمولا پزشک یک دوران مصرف آنتی بیوتیک خوراکی مشابه مینوسیکلین یا داکسی سایکلین را تجویز می کند و در صورت موثر نبودن به پی‌جویی درمان های دیگر میرود.

بیشتر بخوانید:  روشهای خانگی پاک کردن رنگ مو

کرم ، ژل یا لوسیون رتینوئید : این ترکیبات هم از مشتقات ویتامین A هستند که منافذ فولیکول های مو را مسدود کرده و از تشکیل آکنه پیشگیری میکنند. تاثر لایه برداری این کرم ها در اوایل استفاده میتواند سبب پوسته پوسته شدن صورت شود، استفاده از کرم های عکس خورشید همزمان با این درمان ضروری هست.

اسپیرنولاکتون : این  داروی فشار خون یکی از درمان های مستقر شده برای آکنه کیستیک هست بویژه آکنه هایی که در اطراف فک و اقبال پایین صورت ایجاد شده اند.

داروهای پیشگیری از حاملگی : این داروها حاوی استروژن بوده و درصورتی که آکنه شما ناشی از تغییرات هورمونی باشد به شما کمک میکند.

تزریق کورتیکو استروئید : اگر یک جایگاه اورژانسی دارید قبل از بروز یک کیست بزرگ میتوانید تزریق کورتیکو استروئید در مطب را امتحان کنید. پزشک ابتدا کیست را تخلیه کرده و سپس در موقعیت کیست، تزریق انجام میدهد که در عرض چند ساعت تاثیر کرده و کیست ابتدا به کوچک شدن کرده و بعد از یک روز پنهان میشود. البته استفاده مکرر از این روش سبب ایجاد خراش و لک خواهد شد بنابراین تنها در موارد ضروری قابل استفاده هست.

درمان فوتودینامیک : پماد مخصوص به موقعیت جوش کشیده میشود و نور کنترل شده قرمز یا آبی روی کیست تابانده میشود که سبب کوجک کردن غدد سبابه و کاهش مقدار چربی و از بین بردن باکتری ها در منافذ پوست و کاهش اندازه جوش میشود.

ایزولار : با دستگاه مکش منافذ پوست پاکسازی شده و چربی افزایش اش خارج میشود سپس با لیزرطیف وسیع که به پوست تابانده میشود باکتری های آکنه را از بین برده و تلاش غدد تولید چربی را کاهش میدهند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]