ماهی گوپی و روش نگهداری و تکثیر آن

[ad_1]

ماهی گوپی,عکس ماهی گوپی,تکثیر ماهی گوپی

ماهی گوپی از محبوب ترین ماهی های آکواریومی است

هرآنچه لازم است برای پرورش ماهی گوپی بدانید

ماهی گوپی یکی از زیباترین ماهی های آب شیرین و آکواریوم است که طرفداران زیادی دارد. تکثیر ماهی گوپی نیز به راحتی انجام میشود و میتوان گونه های متفاوتی از این ماهی را به وجود آورد.

ماهی گوپی چیست؟

ماهی گوپی با نام علمی Poecilia reticulate یکی از انواع ماهی های زیبای آب شیرین و از محبوب ترین ماهی های آکواریومی است. آنها رنگارنگ، پر جنب و جوش، بسیار سرگرم کننده و سازگار با شرایط مختلف هستند. این ماهی در خانواده زنده زا ها قرار می گیرد . این ماهی ها با نام های مختلفی از جمله ماهی رنگین کمان و ماهی میلیون نیز شناخته میشوند.

ماهی گوپی از نظر شکل بسیار باهم متفاوت هستند و حتی در یک گونه خاص نمی توان دو قطعه مشابه پیدا کرد. ماهی گوپی ماده دارای رنگ خاکستری تیره است، حال آنکه گوپی نر بسیار خوشرنگ و با طرحهای متنوع است و باله های بزرگی دارد. گونه های مختلفی از ماهی گوپی وجود دارد که شما می توانید با تکثیر انواع جدیدی از آن به دست آورید.

با این حال، چیزی که بیشتر باعث محبوبیت این ماهی شده اینست که نگهداری آنها بسیار ساده تر از بسیاری از گونه های دیگر است.

نگاهی مختصر به خصوصیات ماهی گوپی

ماهی گوپی باردار,قیمت ماهی گوپی,دمای آب برای ماهی گوپی

ماهی گوپی یکی از ماهیان زیبای آب شیرین است

گوپی که اولین بار در سال ۱۸۶۶ توسط Robert John Guppy کشف شد یکی از ماهیان زیبای آب شیرین است با وجود اینکه اولین بار در سال ۱۸۶۶ این ماهی کشف شد اما قبل از آن هم گوپی ها توسط آلمانی‌ها شناخته شده بودند و چند سال بعد توسط آقای گوپی این ماهی معرفی شد.

گوپی‌ها به دلیل تکثیر راحت و رنگ‌آمیزی زیبای دم و تکثیر حرفه‌ای برای به وجود آوردن اشکال و طرح‌های مختلف یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی آب شیرین محسوب می‌شوند که در تکثیر معمول و غیرحرفه‌ای هم از آنها به عنوان راحت‌ترین‌ها در تکثیر یاد می‌کنند.

گوپی‌ها در اصل بومی ونزوئلا، ترینیداد، شمال برزیل و گینه هستند ولی اکثر گوپی‌های در حال حاضر و موجود در مغازه‌های آکواریومی همگی دست‌ساز و بر اثر تکثیر موفق بین گوپی‌های مختلف به وجود آمده‌اند و به شما با قیمتی اندک و در بعضی نمونه‌های خاص به قیمت بالایی به فروش می‌رسند.

همه گوپی‌ها را به یک نام واحد “گوپی” می‌شناسند اما در نمونه‌های مختلف از نام‌های رایجی همچون گوپی پوست ماری، گوپی دم قرمز، گوپی دم آبی، گوپی دم خرگوشی، گوپی فانتزی و ….. نیز استفاده می‌کنند.

ماهی گوپی ها به دلیل تکثیر راحت و رنگ آمیزی زیبا یکی از ماهیان محبوب و دوست داشتنی آب شیرین محسوب میشوند. یکی از خصوصیات آنها تطبیق دادن خود با شرایط محیط و سازگاری با اکثر ماهیان صلح جوی آب شیرین می باشد. بطور کل ماهی گوپی ها دوست داشتنی و ایده ال برای نگهداری در آکواریوم می باشند.

بیشتر بخوانید:  آموزش کاشت درخت انار و شرایط نگهداری از آن

انداره متنساب ماهی گوپی برای آکواریوم

ماهی گوپی,عکس ماهی گوپی,قیمت ماهی گوپی

تکثیر ماهی گوپی بسیار راحت است

در مقایسه با سایر ماهی های گرمسیری، برای گفتگو در مورد اندازه آنها می توان گفت که ماهی گوپی ها بسیار کوچک هستند. بسته به شرایط و ژنتیک، گوپی های ماده می توانند تا 6 سانتی متر رشد کنند، در حالی که گوپی های نر در بزرگ ترین حالت 3 سانتی متر هستند. آنها در طول 6 ماه به بلوغ کامل می رسند.

ماهی گوپی ها بار زیستی (اصطلاحی که برای تعمیم میزان زندگی در آکواریوم به کار می رود) زیادی تولید نمی کنند بنابر این به فضای زیادی برای زندگی نیاز ندارند. با این وجود برای سالم نگه داشتن آنها باید حداقل فضای مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهید. در روش های نگهداری آکواریوم گزینه های بسیار متداولی برای محاسبه تعداد ماهی هایی که می توانید در یک آکواریوم نگهداری کنید وجود دارد. برای مثال: ماهی هایی با اندازه 3 سانتی متر/ یک گالن

تشخیص جنسی ماهی گوپی

ماهی گوپی ماده:

تکثیر ماهی گوپی,ماهی گوپی باردار,ماهی گوپی ماده

ماهی گوپی ماده پهن و بزرگ و گرد است

ماهی گوپی ماده پهن و بزرگ و گرد است. بدن ماهی ماده ساده و بی نقش و نگار است و جثه بزرگتری نسبت به نر دارد. در ماهی گوپی ماده حامله شکم متورم و زیر شکم خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.

ماهی گوپی نر:

زمان بلوغ ماهی گوپی,طریقه نگه داری ماهی گوپی,ماهی گوپی نر

باله زیر شکم ماهی گوپی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است

باله زیر شکم ماهی گوپی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است.اندام ماهی نر لاغرتر، کوچک تر و باریک تر است. باله های ماهی نر بزرگتر و برافراشته تر است و دارای رنگهای گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.

ماهی گوپی و غذای آن

غذا دادن به ماهی ها بخصوص ماهی های گوپی برای بسیاری از افراد سرگرم کننده است. وقتی به آکواریوم حاوی گوپی ها نزدیک می شوید می توانید مشاهده کنید که تمام ماهی های گوپی جمع می شوند و منتظر می مانند تا شما غذای آنها را داخل آکواریوم بریزید.

گوپی ها تنوع زیادی از مواد غذایی را می پذیرند. می توانید برای تغذیه آنها از مواد غذایی مثل پوسته های گیاهی، اسپیرولینا، مواد غذایی منجمد، غذای زنده یا حتی سبزیجات خام استفاده کنید. وقتی می خواهید برای گوپی های خود غذا تهیه کنید برای حفظ زیبایی و رنگ های ظاهری آنها بهتر است که از تنوع غذایی بسیار زیادی استفاده کنید.

فقط از یک نوع غذا برای تغذیه ماهی خود استفاده نکنید زیرا این امر به کمبود مواد مغذی بدن ماهی منجر می ‎شود. برای ایجاد تنوع در غذای مصرفی ماهیان خود، از کرم های خونی و غذاهای یخ زده مانند میگو استفاده کنید.

ماهی گوپی ها همچنین از سبزیجاتی مانند نخود فرنگی ، کاهو وخیار نیز تغذیه می ‎کنند . تعداد غذادهی ماهی گوپی یک یا دو بار در روز است و از ریختن مقدار ماده غذایی بیشتر از ظرفیت ماهی خود خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:  استابلایزر چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تغذیه بیش از حد ماهی منجر به ایجاد مشکلات مختلف در سلامت ماهی و کیفیت آب آکواریوم می‎شود. با رعایت قوانین فوق، دیگر ماده غذایی اضافی در آکواریوم ته نشین نخواهد شد، با این حال در صورت ته نشین شدن آن ها، بهتر است با استفاد از توری آن ها را از آکواریوم دراورید.

طریقه نگهداری ماهی گوپی:

دمای آب برای ماهی گوپی,دمای آب برای ماهی گوپی,تعدادغذادهی ماهی گوپی

نگه داری ماهی گوپی کار سختی نیست

کار سختی نخواهید داشت و حتی اگر آنها را به صورت تک‌گونه نگهداری کنید می‌توانید در همان تانکی که از آنها نگهداری می‌کنید ماهی گوپی‌های خود را نیز در همانجا با کمی پیش‌بینی و تدابیر تکثیر کنید. بسته به تعداد ماهیان خود چه تک‌گونه و چه به صورت جمعی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای آب را روی ۲۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای گوپی‌ها و اکثر ماهیان رایج آب شیرین دما و پ-هاش مناسبی است.

برای تسریع در روند بلوغ در ماهی گوپی ها آنها را به مدت ۱۲ ساعت در روز زیر نور مهتابی قرار دهید. برای این که بلوغ بیولوژیک و فیزیولوژیک در ماهی های گوپی سریع تر انجام گیرد به دمای مناسب احتیاج است. برای رسیدن ماهی ها به بلوغ دمای ۲۶ درجه حدودا به مدت ۵ ماه می‌تواند موثر باشد و کاهش دما نیز زمان رسیدن به بلوغ در ماهی ها را افزایش خواهد داد.

بیماریها و درمان ماهی گوپی

ماهی گوپی، ماهیانی بسیار سخت هستند اما با این حال ممکن است دم بلند آن ها در معرض عفونت های قارچی قرار بگیرد .

بیماری ایچ نیز در بین ماهی گوپی شایع است. این یک بیماری است که در آن نقاط سفید رنگی بر روی پوست ماهی ایجاد می ‎شود که برای درمان آن از داروهای مخصوص در فروشگاه های حیوان خانگی استفاده کنید .

پوسیدگی باله و دم و پارگی آن ها نیز در میان این ماهی ها شایع است که با استفاده از دارو های مخصوص نیز می ‎توانید این بیماری را مداوا کنید.

تکثیر ماهی گوپی:

روشهای متعددی برای تکثیر گوپی تا به حال توسط افراد معرفی شده که در اینجا سعی میکنیم به پرکاربرد ترین ها بپردازیم.

روشهای تکثیر ماهی گوپی:

۱- استفاده از زایشگاه

۲- استتار گیاه طبیعی

۳- استتار مصنوعی

۴- مخزن تاریک

۵- سبد توری

1. روش استفاده از زایشگاه برای تکثیر ماهی گوپی

تکثیر ماهی گوپی,بچه ماهی گوپی,زایشگاه ماهی گوپی

استفاده از زایشگاه یکی از روش های تکثیر ماهی گوپی است

در این روش از زایشگاه یا بهتره بگم از جعبه های پلاستیکی شفاف (آکریلیک یا …) که بصورت آماده در فروشگاههای آکواریومی یافت میشود استفاده میشود این زایشگاهها از دو قسمت تشکیل شده، قسمتی که ماهی گوپی ماده داخل آن قرار میگیرد و قسمتی که بچه ماهی به آن سمت هدایت میشود و بوسیله یک صفحه مشبک ویا دو صفحه که به شکل وی انگلیسی هستند از هم جدا میشوند.

برای انجام این نوع تکثیر باید زایشگاه را داخل تانک اصلی و یا یک تانک جانبی با شرایط محیطی دقیقا مشابه تانک اصلی قرار دهید سپس ماهی گوپی آماده زایمان را با در نظر گرفتن شرایط ایمنی به زایشگاه منتقل کنید و درپوش آن را قرار داده تا ماهی به بیرون نپرد سپس عمل زایمان بسته به اینکه ماهی جدا شده چقدر آماده زایمان باشد از همان هنگام انتقال تا چند روز آینده انجام میپذیرد و بچه ماهیها پس از تولد با عبور از جدار جدا کننده از دسترس ماهی ماده خارج میشوند.

بیشتر بخوانید:  10 فناوری که تا 20 سال دیگر منسوخ می شوند!

پس از پایان عمل زایمان باید ماهی گوپی ماده را به تانک اصلی منتقل کنید (بهتر آن است که ماهی ماده تا چند روز در تانک جدا با غذای مقوی تغذیه شود) و با خارج کردن جداره های جدا کننده زایشگاه، فضای بیشتری را برای بچه ماهیها ایجاد کنید و پس از حد اکثر ۱۰ روز اگر داخل تانک اصلی مکانی برای مخفی شدن بچه ها وجود دارد بچه ها را در تاریکی (به دلیل اینکه تا قبل از رفتن به پناه گاه مورد حمله بقیه ماهیها قرار نگیرند) به تانک اصلی انتقال دهید و اگر تانک جدا گانه ای موجود هست انتقال به آن تانک انجام گیرد.

2. روش استتار گیاه طبیعی برای تکثیر ماهی گوپی:

بچه ماهی گوپی,زمان بلوغ ماهی گوپی,تکثیر ماهی گوپی

تکثیر ماهی گوپی و نگه داری از بچه ماهی گوپی

کار سختی نخواهید داشت و حتی اگر آنها را به صورت تک‌گونه نگهداری کنید می‌توانید در همان تانکی که از آنها نگهداری می‌کنید، ماهی گوپی‌های خود را نیز در همانجا با کمی پیش‌بینی و تدابیر تکثیر کنید. بسته به تعداد ماهیان خود چه تک‌گونه و چه به صورت جمعی با سایر ماهیان تانک مناسبی را در نظر بگیرید و دمای آب را روی ۲۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پ-هاش را نیز خنثی در نظر بگیرید که برای ماهی گوپی‌ها و اکثر ماهیان رایج آب شیرین دما و پ-هاش مناسبی است.

پوشش گیاهی برای تانک گوپی‌های شما بهترین دکوربندی برای آنهاست و ماهی گوپی‌ها از شنا بین گیاهان لذت خواهند برد و اگر این گیاهان از نوع طبیعی انتخاب شود برای آنها بسیار مطلوب‌تر است.

اگر ماهی گوپی‌ها را به صورت تک گونه نگهداری می‌کنید و می‌خواهید در همان تانک نگهداری، گوپی‌ها را نیز تکثیر کنید تا می‌توانید از گیاهان متراکم در کف آکواریوم خود استفاده کنید تا نوزادان در کف بین گیاهان مخفی شوند تا از صدمه دیدن آنها از طرف والدین خودداری شود زیرا برخلاف ماهی گوپی ماده، ماهی گوپی نر تمایل زیادی به خوردن بچه ها دارد.

بعد از اینکه تانک موردنظر از گیاهان طبیعی دکربندی شد دیگر کار تموم شده است و با ایجاد شرایط مناسب عمل لقاح انجام شده و چند روز بعد شاهد به دنیا آمدن بچه ماهی گوپی ها خواهید بود و بچه ماهی گوپی ها به کف و زیر گیاهان و کورها پنهان میشوند. البته ریسک این روش زیاد است و ممکن است در آخر بچه ماهی گوپی زیادی برای شما باقی نماند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]