مسجد کول شریف بزرگ ترين مسجد روسیه

[ad_1]

مسجد قل شریف,مسجد کول شریف,بزرگ ترين مسجد روسیه

تاریخچه مسجد کول شریف

مسجد« کول شریف» به فارسی« گل شریف» در بخش غربی شهر قازان تاتارستان قرار دارد و مسجد اصلی تاتارستان و دومین و بزرگ ترين مسجد روسیه و اروپا به شمار میرود که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته هست.

مسجد قل شریف کجاست؟
مسجد قل شریف، بزرگ ترين مسجد روسیه، در شهر قازان تاتارستان قرار دارد. مسجد کول شریف یکی از مساجد اصلی و بزرگ قرون وسطی در قازان بوده که در سده 16 ميلادي احداث شد. این مسجد با کتاب خانه غنی خویش سبب ظرافت، زيبايي و تزیین پایتخت خان های قازان و مرکز اموزش مذهبی، گسترش علوم در قسمت مرکزي روسیه در سده ۱۶ ميلادي بود.

بیشتر بخوانید:  عکس نوشته های عاشقانه برای افراد رمانتیک

مسجد قل شریف,مسجد کول شریف,بزرگ ترين مسجد روسیه

مسجد قل شریف

این مسجد باعث ظرافت، زيبايي و درخشش پایتخت خان های قازان و مرکز اموزش دینی، گسترش علوم در قسمت مرکزي روسیه در سده ۱۶ ميلادي بوده هست. این مسجد معروف روسیه بعنوان نماد شهر« کازان» شناخته ميشود .

این مسجد به افتخار آخرین امام جماعت خویش« سید قل شریف» یکی از رجال مشهور دینی، عالم، شاعر و سیاستمدار و از فرماندهان دفاعی شهر قازان، که در این مسجد خدمت میکرد و در زمان اشغال این شهر کشته شد تغيير اسم داد.

مسجد قل شریف,مسجد کول شریف,بزرگ ترين مسجد روسیه

مسجد کول شریف

معماري مسجد قل شریف یا کول شریف:
مسجد ۲ طبقه ای قل شریف، یک طبقه را به نیایش و یک طبقه را به موزه اسلامی خود اختصاص داده هست. گنبد مرکزي این مسجد ۳۹ متر و ۴ مناره اصلی آن ۵۷ متر ارتفاع دارند. بخش عمده ای از هزینه ساخت مسجد به وسیله مسلمانان تاتار اهدا شده هست.

بیشتر بخوانید:  قفل ویندوز با تلفن همراه

تعدادی معتقدند سبک معماري این مسجد وام دار سبک های بلغاری هست ولی مولفه های آن به سبک عثمانی و دوره رنسانس شباهت دارد. مسجد قدیمی که در همین مکان ساخته شده بود در سال ۱۵۵۲ به وسیله روس ها خراب شد و دارای مناره های ۸ متری بود که در ساخت آن سنگ های سفید رنگ نقش اصلی را برعهده داشت. در این مسجد یک مدرسه اسلامی و یک کتاب خانه هم قرار داشت.

مسجد قل شریف,مسجد کول شریف,بزرگ ترين مسجد روسیه

داخل مسجد قل شریف

در ۲۱ فوریه سال ۱۹۹۶ به درخواست مینتیمر شایمییف رییس جمهور تاتارستان بازسازی مسجد شروع گردید و در ژوئیه سال ۲۰۰۵ در دوره جشن های هزاره قازان رسما بازگشایی شد. اقامه نماز جمعه در این مسجد یکی از مهمترين و بزرگ ترين رویدادهای پایتخت تاتارستان به حساب می آید.

بیشتر بخوانید:  شهری عجیب که خانه های آن در دل زمین ساخته شدند!

 

منبع: بیتوته

[ad_2]