معرفی سیم بکسل و دیگر ادوات لیفتینگ

سیم بکسل ها از کاربردی ترین نوع ادوات لیفتینگ محسوب می شوند که در کنار زنجیر و تسمه حمل بار سه مورد از ادواتی که اغلب در لیفتینگ مورد استفاده قرار می دهند را تشکیل می دهند. کاربری سیم بکسل فراتر از لیفتینگ می باشد و با توجه به تنوع بسیار گسترده ای که با تغییر در قطر و تعداد مفتول ها در رشته ها، بافت های مختلف استرند ها، انواع مغزی و تنسایل برای سیم بکسل ها وجود دارد امکان دست یابی به بیش از 1000 مدل سیم بکسل با در نظر داشتن قطر های مختلف و تنسایل های مختلف وجود دارد که هر یک برای کاربری در شرایطی خاص مناسب تر هستند.

سیم بکسل از قرار گرفتن چند رشته استرند در کنار یکدیگر تولید می شود که هر استرند نیز به نوبه خود دارای تعداد متنوعی مفتول می باشد. در مغزی سیم بکسل ها اغلب یا از الیاف فیبری مانند طناب کنفی استفاده می شود و یا از یک سیم بکسل با قطر کمتر بصورت مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. البته مغزی های فیبری علاوه بر کنف برای کاربری های خاص از متریال پلی پروپیلن PP که بدون جذب آب و با وزنی بسیار سبک مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین الیاف طبیعی سیزال اغلب برای کاربری های دریایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) آیین ملی و مذهبی گل غلتان

سیم بکسل برای کاربری لیفتینگ اغلب بصورت اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرد که از متعلقات گسترده ای مانند انواع قلاب و شگل، انواع حلقه فولادی، بست بکسل، مهارکش ها، گوشواره و بسیاری دیگر از ادوات لیفتینگ که برخی از آنها بصورت مشترک در اتصالات اسلینگ زنجیری نیز بکار گرفته می شوند مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار های عمومی سیم بکسل

مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها شامل نوع بافت، تعداد استرند ها و تعداد مفتول ها و نوع مغزی سیم بکسل در یک کد بصورت ساختار سیم بکسل ذکر می شود. ساختار سیم بکسل ها بصورت مستقیم بر مشخصات مکانیکی سیم بکسل از جمله انعطاف، مقاومت کششی، وزن واحد متر و بسیاری دیگر از مشخصات تاثیر مستقیم می گذارند و ساختار های مختلف سیم بکسل برای کاربری در صنایع خاصی مناسب تر هستند. در زیر به بررسی پر کاربرد ترین ساختار های سیم بکسل می پردازیم.

  1. سیم بکسل 6X19s : که هم بصورت مغز فولادی و هم بصورت مغز کنفی مورد استفاده قرار می گیرد یکی از عمومی ترین ساختار های سیم بکسل محسوب می شود. سیم بکسل صنایع حفاری و جرثقیل ها اغلب از این ساختار انتخاب می شوند.
  2. سیم بکسل 8X19s: معمولا به ساختار سیم بکسل آسانسوری شناخته می شود که برای اتصال کابین آسانسور با وزنه های تعادل مورد استفاده قرار می گیرد. این ساختار از سیم بکسل هم با مغزی فولادی و هم با مغزی کنفی بکار گرفته می شود.
  3. سیم بکسل 19X7: معروف به سیم بکسل نتاب که در اتصالات جرثقیل ها و تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل نتاب دارای بافتی بسیار ریز و انعطاف بسیار بالا در کنار مقاومت کششی بسیار بالا بوده و با تنسایل حداقلی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود.
  4. سیم بکسل 6X36: معروف به سیم بکسل اسلینگ که از آن در اسلینگ بار همراه با جرثقیل استفاده می شود. این بافت از سیم بکسل نتها بصورت مغز فولادی بکار گرفته می شود و دارای مقاومت کششی بسیار بالایی است.
بیشتر بخوانید:  پرواز “مرد آهنی واقعی” با جت‌پک

ساختار های ذکر شده تنها چند نمونه از سیم بکسل ها با کاربری گسترده بودند و بسیاری از انواع بافت های دیگر مانند سیم بکسل های هفت لا کنف، سیم بکسل های کلایمر و سیم بکسل هایی که با بافت های خاص تر مانند بافت وارینگتون و سیل بافته می شوند از دیگر بافت های خاص سیم بکسل های صنعتی محسوب می شوند.

مقایسه سیم بکسل با دیگر ادوات لیفتینگ

یکی دیگر از ادوات لیفتینگ با کاربری گسترده در صنایع زنجیر ها می باشند که در گرید های فولادی و استیل تولید می شوند. زنجیر در مقایسه با سیم بکسل دارای تنوع کمتری می باشد و اغلب دارای طول عمر کاربری بالاتری می باشد. زنجیر های فولادی در صنایع سنگین اغلب از آلیاژ هایی مانند G80 و حتی بالاتر استفاده می شوند که اتصالات آنها در جرثقیل های سقفی زنجیری، انواع پولیفت و اتصالات مگنت ها دیده می شود. بر خلاف سیم بکسل که بصورت قرقره ای به بازار عرضه می شود زنجیر ها بصورت بشکه ای به فروش می رسند.

بیشتر بخوانید:  لیست کلیه سالن های زیبایی آرایشی و آرایشگاه های خانم

تسمه حمل بار از دیگر ادوات کاربردی در لیفتینگ بار محسوب می شود که اغلب کاربری آن برای شرایطی مطلوب است که سطح بار اولا دارای تیزی و خاصیت برندگی نبوده و ثانیا در برابر سایش و تنش های ناشی از اتصال سیم بکسل و یا زنجیر آسیب پذیر باشد. تسمه حمل بار که از مواد پلی استری تولید می شود دارای انعطاف بسیار بالایی بوده و تا تناژ 35 تن نیز تولید می شود. تسمه حمل بار هم بصورت گرد و هم بصورت تخت مورد استفاده قرار می گیرد