معرفی شامپو سولفات فری و سالت فری

استفاده از محصولات مراقبتی مو امروزه در بین مردم بسیار رواج پیدا کرده ‌است و مردم بیشتر به فکر خرید شامپوهایی هستند که آسیب کمتری را به موی آن ‌ها برساند، بنابراین می ‌توان شامپوهای بدون سولفات را معرفی کرد که تولید آن ‌ها رشد چشمگیری داشته است که اکثر مردم تمایل بیشتری به خرید این محصولات نشان می‌ دهند.

البته سوالات زیادی در مورد استفاده از شامپوهای بدون سولفات وجود دارد که آیا این شامپوها می ‌توانند به اندازه‌ شامپوهای دیگر موها را تمیز کنند؟

اطلاعات مختلفی در مورد شامپوهای بدون سولفات وجود دارد و استفاده از این شامپوها مزایایی را به ‌همراه دارد که در ادامه برای شما بیان خواهیم کرد، البته لازم به ذکر است که بگوییم عده ‌ای از افراد ممکن است نتوانند از این نوع شامپوها استفاده نمایند.

مفهوم سولفات

سولفات به کلمه ‌ای گفته می‌ شود که ماده ای شیمیایی را توصیف خواهد کرد که در واقع با سولفوریک اسید واکنش نشان می ‌دهد و نوعی نمک را تشکیل خواهند داد. سولفات در انواع مختلفی وجود دارد که در صنایع مختلف آن ‌ها را به کار می ‌برند.

رایج ‌ترین نوع سولفات در محصولات مراقبت از مو به کار برده می‌ شود که بیشتر سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات می ‌باشد، این ماده‌ها از وازلین و روغن‌ های گیاهی تولید خواهند شد.

علت استفاده از سولفات در شامپوها

بسیاری از افراد تصور می ‌کنند هر چه کف محصولات مراقبتی از مو بیشتر باشد قدرت تمیز کنندگی بالاتری دارند، بنابراین ممکن است به خرید شامپو سولفات دار بپردازند. سولفات در واقع به شامپوها کف غلیظی را می ‌دهد، هرچند این باور صحیحی نیست، اما کف بیشتر می ‌تواند به ‌راحتی شامپو را بر روی سر پخش نماید.

بیشتر بخوانید:  معرفی برند های محبوب تلویزیون هوشمند در سال 2022

سولفات به ‌طور کلی به نوعی سورفکتانت قوی گفته می ‌شود که هم به چربی و هم به آب متصل خواهد شد، البته این مولکول می‌ تواند ذرات چربی نامطلوب را جذب نماید، بنابراین زمانی ‌که موهای خود را با شامپوهای سولفات دار می ‌شویید چربی متصل شده به آن همراه با آب پاک خواهند شد.

سولفات در شامپوها معایبی را به‌ همراه دارد که در واقع تمامی چربی‌ های مو و رطوبت پوست را از بین می برد. حتی بسیاری از افراد تصور می ‌کنند که شامپوهای سولفات دار باعث سرطان می ‌شوند، اما این تصور بسیار غلط است.

شامپوهای بدون سولفات

افرادی که دارای پوست و موی حساسی هستند، می ‌توانند از شامپو سولفات فری استفاده نمایند، لازم به ذکر است که بگوییم کسانی که از شامپوهای سولفات دار استفاده می ‌کنند اغلب رطوبت طبیعی پوست خود را از دست خواهند داد، به ‌همین دلیل برای درمان و مراقبت از موی خود باید شامپوهای بدون سولفات را امتحان نمایند.

شامپوهای بدون سولفات در انواع مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ ها ویژگی ‌های خاص خود را دارا هستند، البته باید این را بدانید که بسیاری از این شامپوهای بدون سولفات همچنان ترکیبات سولفات را دارا هستند.

لازم به ذکر است بگوییم که استفاده از محصولات طبیعی و کاملا فاقد سولفات  می ‌تواند به شما کمک کند که دچار عوارض جانبی نشوید، این شامپوهای بدون سولفات معمولا تفاوت زیادی با شامپوهای سولفات دار دارند.

بیشتر بخوانید:  لپ تاپ استوک یا همان لپ تاپ‌های دست دوم

به ‌عنوان مثال زمان زیادی طول می ‌کشد که این شامپوها کف پس دهند و باید مقدار بیشتری از شامپو را برای تمیز شدن موها استفاده نمایید، همچنین باید مدت‌ زمان بیشتری به آبکشی موهای خود اختصاص دهید.

چه کسانی باید از شامپوهای بدون سولفات استفاده نمایند؟

همان ‌طور که گفته شد شامپو سولفات فری از مزیت‌ های زیادی برخوردار است، بنابراین افرادی که نمی‌ توانند از شامپوهای سولفات دار استفاده نمایند به استفاده از این محصولات روی خواهند آورد. افرادی که باید از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنند را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

افراد دارای موهای وز و خشک

بسیاری از افراد ممکن است به ‌طور طبیعی موهای خشک و وز یا فری داشته باشند، این افراد به‌هیچ‌ وجه نباید از شامپو های حاوی سولفات استفاده نمایند، چراکه سولفات چربی ‌های طبیعی و رطوبت  موی آن‌ ها را از بین خواهد برد.

همچنین می ‌تواند خشکی و وزی مو را افزایش دهد، بنابراین افرادی که دارای موهای خشکی هستند باید به ‌صورت مکرر از شامپوهای بدون سولفات استفاده نمایند.

افرادی که از رنگ مو استفاده می ‌کنند

بسیاری از افراد به‌ صورت مکرر موهای خود را رنگ می ‌زنند یا این‌ که با مراجعه به آرایشگاه مرتبا به صاف یا فر کردن موهای خود خواهند پرداخت، بنابراین این افراد به‌ هیچ‌ وجه نباید از شامپوهایی که دارای سولفات هستند استفاده نمایند.

چراک ه فرآیند شیمیایی به کار برده در این نوع شامپوها می ‌تواند به موهای رنگ ‌شده آسیب زیادی بزند. شامپوهای  سولفات فری  می ‌توانند به اثبات رنگ‌ ها کمک نمایند و خشکی مو را از بین ببرد. همچنین لازم به ذکر است بگوییم که کسانی که از محصولات کراتین استفاده می ‌کنند باید شامپوی موهای کراتینه شده را مورد استفاده قرار دهند.

بیشتر بخوانید:  نقاشی از عمل جراحی که پس از یک قرن حراج می شود

افراد دارای پوست حساس

اگر از بیماری پوستی رنج می ‌برید یا پوست حساسی دارید ب ه‌راحتی می ‌توانید شامپوهای بدون سولفات را مورد استفاده قرار دهید. کسانی که از بیماری پوستی چون اگزما و پسوزیاریس رنج می ‌برند، نمی ‌توانند از شامپوهایی که حاوی سولفات هستند استفاده نمایند.

فواید شامپوی بدون سولفات

هنگام خرید شامپو باید به مزایایی که این محصولات دارند دقت داشته باشید، چرا که شامپوهای سولفات فری می‌ توانند موهای شما را درخشان و ابریشمی کنند، بنابراین از مزیت‌ های زیادی برخوردار هستند.

یکی از مهم ‌ترین فوایدی که می ‌توان برای شامپوهای بدون سولفات نام برد، تمیز شدن موی سر بدون از دست دادن درخشندگی آن می ‌باشد، همچنین رطوبت طبیعی موی سر را حفظ می ‌کند تا دچار مشکلاتی چون موخوره و شکنندگی نشوید .شامپوهایی که حاوی ترکیبات سولفات هستند معمولا رطوبت تارهای مو را از بین خواهند برد.

این شامپوها باعث سوزش چشم نمی ‌شوند و برای هر نوع مویی مناسب هستند از طرفی محصولات فاقد سولفات بسیار ملایم هستند و مشکلاتی را برای موهای شما ایجاد نخواهند کرد، در نتیجه با توجه به این مزایا می توان گفت که خرید شامپو بدون سولفات از مهم ترین مواردی است که برای سلامت مو باید به آن توجه داشت.