نمازی که فرشتگان دو بار برایتان حساب می‌کنند!

[ad_1]

morning 5prayers نمازی که فرشتگان دو بار برایتان حساب می‌کنند!

 

 در اهمیت اقامه نماز صبح روایت بسیار زیادی از اهل‌بیت(ع) آمده است

 

 در اهمیت اقامه نماز صبح روایت بسیار زیادی از اهل‌بیت(ع) آمده است و حتی در برخی از آیات قرآن هم به اقامه نماز در هنگام فجر اشاره شده است.

یکی از این آیات آیه ۷۸ سوره مبارکه اسراء است که در آن نماز صبح نمازی عنوان شده که توسط فرشتگان مورد مشاهده قرار می‌گیرد.

أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى‌ غَسَقِ الَّیْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً

ترجمه
نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریکى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیده‌‌دمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است.

بیشتر بخوانید:  بیوگرافی نیما فلاح + عکس

نکته‌ها
«دلوک»، هنگامى است که خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مى‌‌کند که زوال نامیده مى‌‌شود، و وقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکى، فراگیر مى‌‌شود و «فجر»، وقت نماز صبح است.( تفسیر اطیب‌‌البیان)

امام صادق‌ علیه‌السلام مى‌‌فرماید: اوّلین نمازى که واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(اصول کافى، ج‌3، ص 275)

در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مى‌‌کنند.(اصول کافى، ج‌3، ص 275) و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممکن است به همین معنا باشد. یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى‌‌دهند. تفسیر‌المیزان.

بیشتر بخوانید:  10 ترفند لباس پوشیدن که باید بدانید (نکات مفید و آسان)

پیام‌ها
معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى که قابل فهم و درک همه کس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوک الشمس، غَسَق اللیل، الفجر»

برنامه‌‌هاى دینى، زمان‌‌بندى شده است. «لدُلوک الشمس الى غَسَق اللیل»

نماز تنها عبادتى است که به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر»

قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»(179)

در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژه‌اى دارد. «اِنّ قرآن الفجر کان مشهوداً»

پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «لاصلوة الاّ بقرآن». (کنزالعمّال، ح 19698)

 

نوشته نمازی که فرشتگان دو بار برایتان حساب می‌کنند! اولین بار در روبکا. پدیدار شد.

بیشتر بخوانید:  پیام تبریک ولادت امام رضا علیه السلام

robeka.ir

[ad_2]