انتخاب درست 5 المان اصلی اتاق خواب که آن را رویایی می کند!

موضوع اینجاست که اتاق خواب شما می بایست محلی دنج و راحت برای استراحت شما باشد. مکانی که از بودن در آن لذت ببرید و بتوانید کل خستگی روزانه را به فراموشی بسپارید؛ و انرژی کافی برای انجام فعالیت های روز بعدی را در خود جمع کنید.

اما چطور یک اتاق خواب دنج و آرام داشته باشیم؟

در این مطلب قصد داریم به نحوه درست انتخاب المان های موثر در دکوراسیون اتاق خواب بپردازیم.

پوشش دیوارها

شاید بنظر برسد پوشش دیوارها تأثیر چندانی بر چیدمان و دکوراسیون اتاق خواب ندارد. اما باید بدانید دیوارها مهم ترین عناصر در انتخاب صحیح و چیدمان درست اتاق خواب به حساب می آیند. چرا که بخشی زیادی از اتاق را تشکیل می دهند. در واقع دیوارها بکگراندی برای نمایش سایر وسایل موجود در اتاق خواب به حساب می آیند؛ بنابراین نمایش درست سایر عناصر بستگی به آن دارد که شما بکگراند خوبی برای آن انتخاب کنید.

انتخاب درست رنگ و طرح برای دیوارهای اتاق خواب می تواند شما را به داشتن یک اتاق خواب ایده آل نزدیک و یا از آن دور کند.

می توانید قبل از دیزاین اتاق خواب ابتدا درباره رنگ مورد علاقه خود که دوست دارید در اتاق خواب داشته باشید تصمیم بگیرد.

فراموش نکنید بعضی از رنگ ها مانند قرمز یا نارنجی تند برای اتاق خواب مناسب نیستند. همینطور توجه داشته باشید که تمام دیوارهای اتاق خواب نمی بایست از یک طرح کاغذ دیواری یا یک رنگ تبعیت کند.

شما انتخاب های متعددی برای پوشش دیوارها دارید اما دو مورد از آنها خیلی بیشتر مرسوم است که به توضیح آنها می پردازیم

  • کاغذ دیواری
  • رنگ کردن دیوارها

اگر از کاغذ دیواری استفاده می کنید یکی از دیوارها را به کاغذ دیواری طرحدار اختصاص دهید و برای بقیه دیوارها از کاغذ دیواری ساده استفاده کنید. اگر قصد دارید کل اتاق خواب را با یک طرح کاغذ دیواری پوشش دهید توجه کنید که از یک طرح خلوت استفاده کنید.

شاید این سوال مطرح شود که کدام یک از دیوارها را باید به کاغذ دیواری طرحدار اختصاص داد؟

دیواری که اجزای اصلی مانند تخت در آنجا قرار می گیرد. البته نباید این دیوار را خیلی شلوغ کنید تا جلوه طرح به کلی از بین برود.

اگر تمیز کردن کاغذ دیواری یکی از دغدغه های شماست می توانید از مدل های قابل شستشو استفاده کنید تا بتوانید آن را تمیز کنید.

اگر قصد دارید دیوارهای اتاق خواب را رنگ کنید می توانید از رنگ اصلی برای یکی از دیوارها و از رنگ های خاموش یا خنثی برای دیوارهای دیگر استفاده کنید.

برای رنگ کردن دیوارها هم بهتر است از یک رنگ تبعیت نکنید. مثلاً بیشترین رنگی که در خانه های ایرانی استفاده می شود رنگ کرم استخوانی است. اما شما این اشتباه را نکنید. اگر از یک نقاش زبردست کمک بخواهید حتماً می تواند یک رنگ زیبا و مورد نظر شما را برایتان بسازد..

اگر نقاش شما نتوانست این کار را بکند میتوانید با رنگ های کامپیوتری این کار را انجام دهید. کافی است رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید و در جند دقیقه آن را تحویل بگیرید. برای این منظور می بایست مراکز فروش رنگ کامپیوتری را پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:  سفتی شکم بعد از ابدومینوپلاستی

حتی می توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و از یک تکسجر برای یکی از دیوارها استفاده کنید. این روزها ابزارهای نقاشی دیوار خیلی تغییر کرده است و انواع غلطک و شابلون برای این منظور طراحی شده است.

یک ایده خیلی منحصر به فرد هم نقاشی روی دیوارهاست؛ منتها می بایست یک نقاش مسلط به این کار را پیدا کنید. اگر پیدا کردن یک نقاش ماهر برایتان سخت است می توانید ایده پوستر دیواری را اجرا کنید. استفاده از پوستر دیواری راحت تر، سریع تر و تمیزتر است. می توانید طرح منتخب تان را سفارش دهید و کل یک دیوار را با آن طرح پوشش دهید.

می توانید با توجه به معیارهایی مانند تمیز کردن دیوار، داشتن بچه در خانه، میزان رفت و آمد، سن فرد موردنظر یا حتی زوجیت یا مجرد بودن، انتخاب کنید که برای اتاق خواب شما کاغذ دیواری بهتر است یا نقاشی.

مبلمان اتاق خواب

یکی دیگر از عناصر مهم در چیدمان اتاق خواب، دقت در انتخاب مبلمان اتاق خواب از جمله تخت خواب و پاتختی، پاف و میزآرایش است.

همه ما معمولاً این وسایل را به صورت ست تهیه می کنیم اما بسیاری از دکوراتورها به این شکل عمل نمی کنند. ممکن است مدل و طرح میز آرایش شما با طرح تختخواب شما یک شکل نباشد اما در مجموع چیدمان زیبایی باشد.

بهتر است عناصری را که در یک ردیف قرار می گیرند را به صورت ست انتخاب کنید تا همسانی آنها از بین نرود. مثلاً تخت و پاتختی را ست انتخاب کنید اما می توانید میز آرایش را متفاوت از سرویس خواب انتخاب کنید.

انتخاب رنگ پایه ای ترین مرحله است. معمولاً رنگ تخت و کمد از رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری تبعیت می کند مگر اینکه رنگی اصلی شما رنگ سردی مانند آبی باشد که در این صورت می توانید برای گرما بخشیدن به اتاق خواب از رنگ قهوه ای کمک بگیرید.

اگرعلاقه مند به استفاده از رنگ های بولدی مانند زرشکی، زرد، سبز یا آبی، برای تختخواب هستید، بهتر است در انتخاب روتختی دقت بیشتری کنید و از روتختی با رنگ طوسی یا سفید برای این منظور استفاده کنید. می توان رنگ های بسیار ملایم از همان تنالیته رنگی را هم که با رنگ طوسی یا سفید ترکیب شده اند را نیز انتخاب کنید.

بهتر است از تختخواب هایی که تاج آن به وسیله لمسه پارچه یا چرم تزیین شده است استفاده نکنید. چرا که ست کردن روتختی و تخت با یکدیگر سخت تر می شود و در صورتیکه بخواهید تغییری در دیزاین اتاق خواب تان بدهید ممکن است جلوه جالبی نداشته باشد.

اگر اتاق خواب کوچکی دارید در انتخاب مبلمان اتاق خواب بیشتر دقت کنید. مثلاً از یک تخت خواب جکدار یا کشودار استفاده کنید تا بتوانید بخشی از وسایل را به این صورت سر و سامان بدهید. یا میز آرایشی انتخاب کنید که دراور دارد و دیگر نیازی به کمد یا دروار جدا برای لباس ها نداشته باشید. شلوغی زیاد اتاق خواب باعث ایجاد هرج و مرج در ذهن شما می شود.

بیشتر بخوانید:  مرد تایلندی در حال خوردن شام ثروتمند شد

استفاده بهینه از فضای اتاق خواب کاری است که می بایست با انتخاب درست وسایل و مبلمان اتاق خواب آن را انجام دهید.

روتختی

روتختی، لباس تختخواب شماست. بنابراین مهم است که چه جلوه ای را برای تخت خود انتخاب می کنید. انتخاب رنگ خنثی برای تختخواب می تواند در این مرحله به شما کمک کند تا از رنگ های بهتری برای روتختی خود استفاده کنید و جلوه تخت را صد چندان کنید. همین طور تغییر رنگ روتختی خیلی ساده تر از تغییر رنگ تخت است بنابراین می توانید خیلی راحت با رنگ ها بازی کنید و دیزاین اتاق خواب را تغییر دهید.

برای انتخاب رنگ روتختی به رنگ بکار رفته در دیوارها (مخصوصاً دیوار پشت تخت) و سایر اجزای اتاق دقت کنید. شما نباید تعادل را از دست بدهید. می توانید از رنگ های مکمل یا حتی همرنگ با رنگ اصلی استفاده کنید.

مثلاً اگر از رنگ آبی استفاده کرده اید می توانید از تنالیته های مختلف آبی برای پوشش دیوار و روتختی استفاده کنید. در این مورد رنگ تخت شما قهوه ای است که باعث می شود تعادل رنگ ها رعایت شود. استفاده از یک رنگ سرد در کنار یک رنگ گرم.

اما سبز شامل این قاعده نمی شود. معمولاً رنگ سبز با رنگ سفید و طوسی ترکیب بهتری ایجاد می کند.

اگر علاقه مند به رنگهای پاستیلی هستید می توانید از ترکیب این رنگ ها برای دیوار، روتختی و پرده استفاده کنید. چرا که این رنگها بیشتر در کنار همدیگر معنا پیدا می کنند. و به گونه ای مکمل یکدیگر هستند.

اگر به رنگ یاسی یا صورتی علاقه مند هستید می توانید ترکیب این دو رنگ را داشته باشید تا از فضای تکراری دوری کنید.

لزومی ندارد که اگر یک رنگ را انتخاب می کنید تمام وسایل اتاق خواب شما دقیقا همان رنگ را داشته باشد. چیزی که اتاق شما را زیباتر می کند تلفیقی از رنگ های مختلف است که می تواند مکمل هم باشند یا یکی از طیف رنگی و در تنالیته رنگی های مختلف انتخاب شده باشند.

اگر رنگ روتختی شما ساده است یا طرح زیادی ندارد، شال تخت را فراموش نکنید.  می توانید از یک شال تخت برای جلوه بیشتر تختخواب استفاده کنید. شال تخت معمولاً تک رنگ است اما تکسچر موجود در شال فضای یکنواخت شما را برهم می زند.

پرده

در انتخاب پرده اتاق خواب به دو نکته اصلی  می بایست دقت کنید:

  • پوشش اتاق و جلوگیری از دید داخل اتاق در شب
  • هماهنگی طرح و رنگ پرده با سایر اجزای اتاق خواب

با توجه به دو نکته ذکر شده در بالا، استفاده از پرده حریر به تنهایی نمی تواند مناسب باشد؛ مگر اینکه به همراه زیر پرده ای استفاده شود. و یا می توانید پرده حریر را در کنار سایر مدل های پرده استفاده کنید. مثلاً پرده پانچی در کنار پرده حریر می تواند گزینه مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید:  زن ۹۸ ساله‌ چینی که استاد کونگ فو است!

همینطور پرده زبرا و پرده شید نیز می تواند انتخاب های خوبی برای پرده اتاق خواب باشد.

در انتخاب پرده پانچی به این نکته توجه کنید که عرض این پرده ها قابل تغییر نیست و اگر پنجره شما بزرگ است می توانید از چند پنل پرده استفاده کنید و یا از پرده حریر در زیر و از پنل های پرده پانچی برای پوشش اتاق در شب استفاده کنید.

اما پرده های زبرا و پرده شید متناسب با ابعاد پنجره شما تولید می شود.

بهتر است طرح و رنگ پرده با روتختی ست شود. مخصوصاً اگر تختخواب شما نزدیک به پنجره قرار دارد. در غیر این صورت می توانید از همرنگی بین این دو عنصر کمک بگیرید.

فرش

فرش اتاق خواب نیز نمی تواند طرح های زیاد و شلوغ داشته باشد. از آنجا که در اتاق خواب فضای زیادی ندارید و بیشتر فضا با اقلام مختلفی پر می شود بنابراین استفاده از طرح های شلوغ به مشوش شدن فضا دامن می زند.

گاهی اوقات خودتان هم نمی دانید اما ذهن شما بطور ناخودآگاه این شلوغی را تشخیص می دهد و در اتاق خواب احساس راحتی نمی کنید.

اکثر افراد می دانند با این وجود ذکر آن ضروری است.  برای فضای اتاق خواب نیاز به پوشش کامل فضا با فرش نیست و شما می توانید قسمتی که بیشتر مورد استفاده است و پای شما روی زمین قرار می گیرد را فرش کنید.

می توانید برای پوشش اتاق خواب از موکت هم استفاده کنید. موکت های امروزی با بافت نرم تری تولید می شوند و در بسیاری از موارد می توانند جایگزین مناسبی برای فرش به حساب بیایند.

سخن پایانی

بهتر است عناصر را به صروت تک به تک به فضا اضافه کنید تا دید بهتری پیدا کنید.

از رنگ دیوارها شروع کنید تا انتخاب بقیه عناصر برای شما راحت تر شود.

از شلوغ کردن بیش از حد اتاق خواب پرهیز کنید و سعی کنید اتاق خواب شما مکانی برای ضروریات باشد.

در پایان اگر در انتخاب درست طرح ها و رنگ ها شک دارید بهتر است از یک دیزاینر استفاده کنید تا به شما کمک کند. مهم ترین کمکی که طراح به شما می کند این است که اشیاء درست را با رنگ درست کنار هم بچینید. و به این صورت از هزینه ای که می کنید رضایت بیشتری خواهید داشت و از آن بیشتر لذت می برید.

این مطلب به همت تیم فروشگاه اینترنتی شیک و تک تهیه شده است. شما می توانید برای تهیه محصولات خواب همچون روتختی و کالای خواب و همینطور مبلمان و پرده اتاق خواب به سایت شیک و تک سر بزنید.