ادویه، معجزه آشپز خانه

ادویه ها یا طعم دهنده­ ها مواد بسیار غنی می باشند که به انواع غذا، سالاد، نوشیدنی و سایر خوراکی ها رنگ، عطر و طعم فوق العاده ای می بخشند و میتوان از آنها به عنوان معجزه آشپزخانه نام برد. اما بسیاری از خانواده ها طرز استفاده، کاربرد و خواص دارویی آنها در پخت و پز نمی دانند. بسیاری از این ادویه ها و چاشنی ها در فروشگاه مواد غذایی کام کده به صورت تک و ترکیبی به منظور طبخ انواع غذا، براساس تجربه چندین ساله تهیه و عرضه می شود. در ادامه با خواص برخی از مهمترین ادویه ها و طرز استفاده از آنها آشنا خواهیم شد.

 

زنجبیل

زنجبیل گیاهی گلدار و یکی از بهترین و پر طعم ترین ادویه روی زمین است. بخشی از گیاه که معمولا به عنوان ادویه شناخته میشود ریزوم یا ریشه زنجبیل نام دارد. زنجبیل را میتوان به صورت تازه، خشک شده، پودر و یا از روغن آن استفاده نمود. زنجبیل دارای خواص ضد دیابتی بسیار قوی است. همچنین مصرف این ادویه باعث کم شدن درد و در برخی موارد باعث از بین رفتن آرتروز می شود. زنجبیل طعم نسبتا تند و دارای طبع گرم می باشد. از این ادویه در تهیه بسیاری از غذاها، نان، نوشیدنی ها، شیرینی و آبنبات و … استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  کشف سوراخ در اتاق خواب که به مکان عجیبی ختم شد!

 

گشنیز

گشنیز در کشور هند بعد از فلفل، اصلی ترین ادویه غذایی به حساب می آید. از خواص دانه گشنیز میتوان به کاهش اضطراب و بی‌خوابی اشاره نمود. از دانه پودر شده گشنیز در طبخ انواع خورشت ها، کتلت، انواع پلو، به عنوان طعم دهنده در غذاهای دریایی استفاده می شود. لازم به ذکر است در ایران بیشتر از برگ و ساقه سبز گیاه این دانه استفاده می شود. به منظور حفظ عطر و طعم این ادویه، بهتر است در زمان پایانی پخت به غذا اضافه شود.

 

دارچین

دارچین از پوست خشک شده درختی به همین نام تهیه می شود که هم به صورت پودر و هم به صورت قلم یا پوست مورد استفاده قرار می گیرد. از این ادویه فوق العاده به عنوان طعم دهنده بسیاری از غذاها، نان و شیرینجات، دسرها و سایر خوراکی ها استفاده می شود. ترکیب پودر دارچین با بسیاری از میوه های تازه باعث افزایش انرژی و حس تازگی می شود. همچنین از گذشته تاکنون، پودر دارچین بخش جدایی ناپذیری از شوله زرد در بین مردم بوده است.

 

زیره سبز

زیره از اصلی ترین ترکیبات ادویه کاری می باشد و به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. از عرق این گیاه به عنوان طعم دهنده انواع نوشیدنی ها و دسر استفاده می شود. از برخی خواص زیره میتوان به ضد نفخ، ضد التهاب، کمک به هضم غذا، تقویت کننده معده و … اشاره نمود. لازم به ذکر است ممکن است برخی از افراد به دلایل مختلف به این ادویه حساسیت داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  لپ تاپ استوک یا همان لپ تاپ‌های دست دوم

 

هل

هل میوه گیاهی از دسته زنجبیل سانان است که دارای پوست تیره و دانه های خوش عطر و طعم می باشد. استفاده از دانه هل در پخت و پز بسیار گسترده است. از این ادویه در دستور بسیاری از غذاها، دسرها، مربا، حلوا و … وجود دارد. همچنین ترکیب این ادویه در انواع کیک و شیرینی رایج است. ترکیب هل با شکلات و بسیاری از میوه ها تازه عطر و طعم بهشتی فوق العاده ای به وجود می آورد.

 

جوز هندی

جوز هندی دانه سخت، با عطر و بوی تند و بسیار متبوع می باشد که از درختی به نام جوز بویا به دست می آید که از پودر آن در طبخ انواع غذا استفاده می شود. مصرف این ادویه بیشتر در مناطق گرمسیری رایج است. جوز هندی سرشار از ویتامین هایA , C  E و B همراه با زینک، آهن و سایر مواد مغذی است. از خواص جوز هندی می توان به عنوان رفع بوی بد دهان، تسکین درد اشاره نمود.

 

رزماری

رزماری دارای طبع خشک و گرم است و از پودر و یا برگ سوزنی آن برای طعم دادن به انواع غذاهای خورشتی از جمله قیمه و همچنین مزه دار کردن گوشت و مرغ استفاده می شود. همچنین از این گیاه در ترکیبات دمنوش نیز استفاده می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، رزماری در بهبود حافظه و افزایش یادگیری بسیار موثر می باشد.

بیشتر بخوانید:  ادکلن، باعث مرگ ناپلئون بناپارت شده است!

 

آویشن

آویشن گیاهی از راسته نعنا سانان است که دارای گونه های مختلفی می باشد. از این گیاه هم به صورت پودر وهم از برگ کامل آن استفاده می شود. این ادویه در غذاهای فست فودی، پیتزا و لازانیا، خورشت، در انواع دسر و سالاد، سیب زمینی و … کاربرد دارد. از این گیاه در صنایع آرایشی و بهداشتی نیاز مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از انواع ادویه جات به صورت غذایی و دارویی ریشه در تاریخ و گذشته دارد. در گذشته استفاده از این محصولات به عنوان درمان بسیاری از بیماری ها بوده است. امروزه عدم استفاده از ادویه ها به صورت تک و یا ترکیبی علاوه بر کاهش عطر و طعم غذا، در عدم بهبود بسیاری از بیماری های بزرگ و کوچک موثر می باشد. امیدوار هستیم با ارائه مطالبی اینچنین، خانواده ها را به اهمیت استفاده از ادویه جات و قرار دادن آن در سبد خرید شان سوق دهیم.