اگر در آسانسور گیر کردیم چه کنیم؟

گیر کردن آسانسور یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در زمان قطع شدن برق هست. شاید این اتفاق برای شما هم رخ داده باشد که در آسانسور محبوس شده باشید. این شرایط بخصوص برای کسانی که ترس از مکان‌های کوچک و محبوس‌شدن دارند، بسیار ناراحت کننده و استرس‌زاست و معمولا افراد نمی‌دانند باید چه واکنشی نشان دهند. اما اگر در این شرایط قرار گرفتید باید بدانید چگونه آن را مدیریت کنید.

آرامش خود را حفظ کنید: اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید، آرام بودن است. توجه داشته باشید هیچ‌وقت با محبوس‌شدن در آسانسور خفه نمی‌شوید و کمبود اکسیژن پیدا نمی‌کنید. البته بسته به اینکه چند نفر داخل آسانسور باشند، ممکن است به خاطر قرارگرفتن در این شرایط پراسترس، عمیق‌تر و تندتر نفس بکشید و درنتیجه هوای داخل آسانسور گرم‌تر شود؛ بنابراین سعی کنید آرامش خودتان را حفظ و دیگران را هم آرام کنید.

وسیله ای که ارتجاع لازم برای برخورد ناگهانی و پیش بینی نشده کابین و کف چاهک را فراهم می آورد تا کمی از انرژی جنبشی کابین را کاهش دهد. توجه داشته باشید که ضربه گیر، سبب توقف کابین نمی شود و تنها از شتاب آن کم می کند. برای متوقف کردن آسانسور، حتما باید از سیستم ترمز ایمنی استفاده کرد.

اولین مرحله نصب آسانسور، آماده سازی چاله آسانسور است. ارتفاع لازم از کف چاه آسانسور تا کف اولین سطح، قبل از عملیات بتون ریزی کف چاله ی آسانسور ،حداقل 190 سانتی متر باید باشد. این نوع تابلو فرمان آسانسور از نظر فنی هم مشکلاتی دارد. در این مدل، استارت موتور آسانسور مستقیم است و درنتیجه جریان ورودی که از سیم‌پیچ موتور عبور می‌کند، چندین برابر جریان نامی (تا حدود هفت برابر) است. این مسئله سبب می‌شود هم مصرف برق و انرژی به‌طور چشم‌گیری افزایش پیدا کند و هم عمر مفید موتور کاهش یابد.

اختصاص فضای مناسب برای چاله آسانسور از اقدامات اولیه فراهم آوردن ایمنی آسانسور است. به همین خاطر به ارائه اطلاعاتی جهت تعیین هرچه مناسب تر ابعاد آسانسور می پردازیم.

برای روشنایی چاله به طور معمول چراغ هایی به نام چراغ تونلی استفاده می شود. اما هر چراغ دیگری که حداقل دارای IP 44 باشد را نیز می توان مورد استفاده قرار داد. باید نصب این چراغ ها به صورت عمودی باشد طوری که کابل ورودی به چراغ به سمت پایین قرار گیرد. تا از ورود هرگونه آب و رطوبت به داخل چراغ جلوگیری شود.

فاصله نصب چراغ ها نیز، هر دو طبقه یعنی تقریبا هر 5 متر فاصله مناسبی است. به این ترتیب که اولین چراغ روشنایی در 50 سانتی متری زیر سقف چاهک آسانسور که موتور اسانسور روی آن قرار دارد، نصب شده و چراغ های بعدی به بیشترین فاصله یعنی 7 سانتی متر تا پایین چاله نصب می گردند.

بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شودکه آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟

بازرسی ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگیهای فیزیکی دستگاهها باشد.

بیشتر بخوانید:  نان تست ، بوم‌نقاشی زن سرشناس ژاپنی!

سرویس

سرویس آسانسور در مشهد بدین منظور انجام می گردد تا افراد استفاده کننده از آسانسور با خیالی آسوده از این دستگاه استفاده نمایند.

در صورتیکه هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود سرویس دهی برای قسمتهای متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد.
همچنین هر آسانسور باید مطابق “چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور”ماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد.

تعمیرات پیشگیرانه

این تعمیرات زمانی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است.
هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابیها رو افزایش بگذارد.
ویا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.

تعمیرات خرابی

این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند.
با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

هوم لیفت یا همان آسانسور خانگی ، نوع خاصی از آسانسور است که در آپارتمان ها و اماکنی که در آنها آسانسور از پیش تعبیه نشده و سازه نامتعارف دارند، کاربرد وسیعی دارد. هوم لیفت ها آسانسورهای کوچکی هستند که ظرفیت گنجایش 2 الی 6 نفر را در خود دارند. برخلاف آسانسور هیدرولیک و آسانسور کششی متعارف، هوم لیفت ها نیازی به فضای اضافه جهت موتورخانه ، اوورهد و یا چاهک ندارند و این خصوصیات باعث شده تا این نوع آسانسور برای برای مصارف خانگی و خصوصی بسیار مناسب باشد. همچنین برای شرکت‌های چند طبقه‌ای که کار مرتبط و درون شبکه‌ای انجام می‌دهند ارتباط بین کارمندان و بخش‌های مختلف را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. در ساختمان های با تعداد طبقات کم، مثلا دو یا سه توقف، مثل ساختمان های ویلایی که همه ساختمان در انحصار یک خانواده می باشد، می توان از آسانسورهای خانگی استفاده کرد. نام رایمون در فهرست اسامی شرکت های مطرح نصب آسانسور در مشهد قرار دارد.

آسانسور خانگی معمولاً در ساختمان هایی نصب می گردد که دارای مکانی از پیش تعیین شده برای آسانسور نمی باشند و عموماً برای ساختمان های 2 الی 4 طبقه، آپارتمان‌های دوبلکس، ویلاها، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها کاربرد وسیعی دارند. یکی از مشکلات عمده ساختمان های قدیمی عدم وجود فضا برای طراحی آسانسور و برق سه فاز می باشد به شکلی که این مشکل تاثیر بسزایی بر قیمت طبقات دوم به بالا می گذارد.

عمدتاً در سیستم جابجایی این آسانسورها از جک های بالا رونده هیدرولیکی استفاده شده که درون فضای خود آسانسور قرار می گیرند و در نتیجه علاوه بر اشغال نمودن حداقل فضا (۶۶ سانتی متر) نیاز به چاهک، موتورخانه و وزنه را برطرف می سازند. آسانسور خانگی قابلیت نصب در مکان هایی که امکان نصب آسانسورهای معمولی وجود ندارد مانند داخل راه پله ها، راهروها، فروشگاه ها، حیاط ها یا پل های عابر پیاده دارد.

آسانسور هیدرولیکی به دلیل داشتن مکانیزم هیدرولیکی در حرکت از امنیت بالایی برخوردار است، طراحی ساده آسانسور های هیدرولیکی سبب افزایش راندمان آن ها شده است. آسانسور های هیدرولیکی از نظر هزینه بسیار به صرفه هستند و فضای کمی را اشغال می کنند

بیشتر بخوانید:  عجیب‌ترین موجودات افسانه‌ای در قرون وسطی + تصاویر

کیفیت حرکت یکی از شاخص های کیفی مورد سنجش در رابطه با آسانسور ها به خصوص آسانسور های درایو دار است. درایو های اسانسور به منظور کنترل لرزش آسانسور و کاهش انرژی مصرفی و افزایش کیفیت حرکت در آسانسورها پیشنهاد و استفاده می شود . لرزش در حرکت اسانسور ها از عمده مشکلاتی است که تمامی افراد فعال در صنعت آسانسور با آن سرو کار دارند که گاها این مشکل حل نشده و مشکل شناسایی نشده است . این مشکل تنها مختص اسانسور های تولید داخل نیست و گاها در پکیج آسانسورهای خارجی نیز مشاهده می گردد که حل آن به راحتی امکان پذیر نیست

دلیل گیر کردن آسانسور ها چیست؟

گیر کردن آسانسور ها رایج‌ترین نقصی است که از آن‌ها دیده می‌شود، اما خودِ گیر کردن نقص اصلی نیست. در واقع زمانی که اخلالی در سیستم حرکتیِ آسانسور به وجود می‌آید ترمزش فعال شده و کابین اسانسور را در موقعیت فعلی‌اش نگه می‌دارد. پس گیر کردن آسانسور به نوعی واکنش سیستم برای حفاظت از سرنشینان کابین در مقابل اخلال در سیستم محرک آسانسور است.

اما این اخلال به سه دلیل عمده اتفاق می‌افتد:

قطع شدن ناگهانی برق : این اتفاق به دلیل اخلال در خدمات شرکت برق، خطای انسانی یا بلایای طبیعی رخ دهد.

استفاده‌ نادرست از آسانسور: زمانی که مسافران سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور را به طریقی دستکاری می‌کنند، مثلا بیش از ظرفیت آسانسور سوارش می‌شوند یا در را به زور باز نگه می‌دارند و مواردی از این دست می‌تواند منجر به اخلال در سیستم آسانسور و متوقف شدن آن شود.

امروزه یکی از اجزای مهم و اساسی در طراحی ساختمان‌ ها آسانسور بوده و کابین اسانسور از جمله قطعات مکانیکی است که افراد یا بهتر است بگوییم مسافران با آن سر و کار دارند

نقص مکانیکی و الکتریکی: آسانسور یک وسیله‌ الکتریکی و مکانیکی است و گاهی با نقص رو‌به‌رو می شود و اگر این اتفاق حین خدمت‌رسانی رخ دهد برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار کابین متوقف می‌شود. اگر گیر کردن آسانسور به خاطر قطع شدن ناگهانی برق باشد و آسانسور شما به سیستم برق اضطراری مجهز باشد هیچ جای نگرانی نیست. چون آسانسور از برق اضطراری استفاده کرده و شما را در اولین طبقه پیاده می‌کند. پس بهتر است هنگام ساخت آپارتمان و خرید آسانسور، مجهز بودن به سیستم برق اضطراری را به عنوان یک معیار در نظر بگیرید. در مورد ظرفیت آسانسور هم ذکر یک نکته ضروری است. در محاسبات و طراحی آسانسورها وزن هر انسان را معادل 75 کیلوگرم در نظر می‌گیرند. پس اگر در آسانسور به جای ظرفیت مجاز تعداد افراد مجاز نوشته شده بود می‌توانید با ضرب آن در عدد 75 وزن مجاز را محاسبه کنید. سعی کنید هرگز بیش از ظرفیت مجاز آسانسور را پر نکنید.

روش های آب بندی چاله آسانسور

بیشتر بخوانید:  معرفی 10 سایت برتر فروش ماسک تنفسی برای استفاده و خرید ماسک در ایام کرونا

1-  ایزوگام کردن چاله آسانسور :

یکی از روش های قدیمی برای آب بندی سطوح، ایزوگام و قیرگونی است. از مزیت های این روش می توان به انعطاف و مقاومت دمایی و همینطور عدم شکنندگی و پوسیدگی اشاره کرد.

اما در مقابل، معایب این روش می توان به آلودگی زیست محیطی، عدم اتصال مناسب به سطح زیرین، بلند شدن سطح کار با گذشت زمان و نیز در صورت نشتی عملیات ترمیم نیازمند برداشتن کامل لایه قبلی است.

2-  استفاده از مواد نفوذگر :

مواد نفوذگر چه موادی اند؟  موادی بر پایه سیمان و دارای میکروذرات فعال هستند. این ذرات، قابلیت نفوذ در بتن در زمان وجود رطوبت را دارند. به این طریق که با آهک و سیمان ها واکنش نداده موجود در بتن، ترکیب شده و با ایجاد کریستال هایی، شبکه ای متراکم خلل و فرج های بتن را پر کرده و ماده از درون آب بند می شود. از مزیت های این روش آن است که قابلیت استفاده برای بیشتر آسانسور ها را دارد. همچنین آن که ترک های یک میلی متری بدین صورت قابل برطرف شدن و آب بندی خواهند بود. اما عیب این روش این است که در صورت وجود آلودگی کوچک در سطح و یا قدیمی بودن بتن، و یا آب بندی با موادی غیر از مواد خانواده نفوذگر، عملکرد آن ها به شدت کاهش می یابد.

رسالت رایمون که معتبرترین شرکت نصب آسانسور در مشهد  است، ایجاد رضایت دایمی از کیفیت است، که این امر باعث حفظ سرمایه مالی و معنوی شما میشود

تفاوت های آسانسور خانگی (Home Lift) و آسانسور

هوم لیفت هزینه راه اندازی پایین تری نسبت به آسانسور دارد.

هوم لیفت معمولا برای ساختمان های قدیمی یا ساختمانهایی مسکونی، عمومی یا تجاری که محل پیش فرض برای آسانسور ندارند استفاده میشود.

هوم لیفت هزینه نگهداری پایین تری نسبت به آسانسور دارد.

هوم لیفت را میتوان با برق تک فاز نیز راه اندازی کرد ولی برای آسانسور نیاز به برق سه فاز دارید.

هوم لیفت ظرفیت پایین تری نسب به آسانسور دارد (مثلا هوم لیفت تک فاز قابلیت تحمل 2 یا 3 نفر را دارد در حالی که آسانسور میتواند 3 تا 30 را منتقل کند!)

هوم لیفت معمولا صدای کمتری نسبت به آسانسور دارد.

حالا دلایل لرزش آسانسور را با هم بررسی کنیم

دلایل بروز مشکل در ناحیه ی A

عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای مقاومت ترمز

عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط انکدر، مشکل در انکدر و یا کوپلینک انکدر

عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط قدرت

عدم تنظیم مناسب درایو

عدم انتخاب صحیح درایو با توجه به توان سیستم(ضعیف بودن درایو)

عدم توانمندی درایو در شناخت موتور

دلایل بروز مشکل در ناحیه ی B

عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط قدرت

عدم تنظیم مناسب درایو

عدم رعایت صحیح شیلدنگ برای مقاومت ترمز

عدم توانمندی درایو در شناخت موتور

عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط انکدر، مشکل در انکدر و یا کوپلینک انکدر

مشکل موتور در فرکانس های بالا