ستاره طارق چیست؟

[ad_1]

 ستاره طارق, ستاره طارق چیست, آشنایی با ستاره طارق

ستاره ی طارق و روزگار ظهور

معرفی ستاره طارق

«طارق» از نظر لغت به معناى کوبیدن، و از ماده «طرق» گرفته شده میباشد. ولهذا به آلت کوبیدن یعنى چکش «مطرقه» گفته مى شود.

آیا می دانید ستاره طارق طارق چیست؟

در احادیث و روایاتی از عصر ظهور، دیده شدن ستاره ای دنباله دار در آسمان، مکرر ذکر شده میباشد. ظهور این ستاره دنباله دار در ادیان دیگر هم آمده و نشانه ای برای قیامت میباشد.

معنای «طارق» در سوره مبارکه طارق چیست؟

طارق از ماده “طرق” به معناى کوبیدن میباشد، و راه را از این سمت “راه” گویند که با پاى رهروان کوبیده مى شود.

از آن جا که درهاى منزل ها را به هنگام شب مى بندند، و فردی شب داخل مى شود مجبور میباشد در را بکوبد، به اشخاصى که در شب داخل مى شوند “طارق” می گویند.

وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ ﴿١﴾ وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الطَّارِقُ ﴿٢﴾ النَّجْمُ الثَّاقِبُ ﴿٣﴾.

سوگند به آسمان و کوبنده ی شب ﴿١﴾  و تو نمی دانی کوبنده شب چیست ﴿٢﴾ آن ستاره ی شکافنده میباشد که پیش می رود ﴿٣﴾.

در احادیث میباشد که طارق همان ستاره ی قبل از ظهور میباشد. خداوند می فرماید شما چه دانید که طارق چیست؟ ستاره ای که می شکافد و جلو می رود. چرا خداوند از لفظ ستاره ای که جنبش می کند استفاده کرده میباشد و کدام ستاره میباشد که شایستگی حرکتی با این سرعت را داشته و تاریکی را می شکافد و جلو می رود؟ خداوند چه عجیب انسانی که مدعی علم میباشد را به سخره می گیرد و نادانی انسان نسبت به این جرم آسمانی را به رخ آن می کشد.

یکی از این نمونه های اعجاب انگیز قرآن، در سوره طارق میباشد؛ خداوند در این سوره از طارق و نجم ثاقب سخن می‎گوید؛ در این آیات خداوند به پیامبر می‎فرماید که آیا می‏دانی که طارق چیست؟ همان ستارگان ثاقب؛ در اینجا باید این دو جمله به خوبی معنی شود.

بیشتر بخوانید:  روش های تمیز کردن لکه ی اسید از روی استیل

او گفت: طارق نام فاعل از ماده طرق میباشد که به معنی کوبیدن میباشد؛ همچنین به راه نیز طارق می‎ گویند چون باید راه را کوبید رو راه رفت؛ به کسی نیز که آخرشب با کوبیدن در داخل می‎شود نیز طارق می‎ گویند.

واژه دوم، ثاقب میباشد که از ریشه ثقب به معنی برافروخته شدن و سوراخ کردن و نفوذ کردن میباشد؛ یک سری ستارگان خیلی عجیبی به نام ستارگان نوترونی داریم که جرم آنها بیش از 5 مساوی خورشید میباشد که در پایان عصر خود منقبض می‎شوند و به 20 کیلومتر می‌رسند و با چگالی که پیدا می‎کنند به قدری فشرده می‎شوند که وزن یک سانتیمتر مکعب آنها 100 میلیون بدن میباشد.

این ستارگان با سرعت خیلی شدیدی گرد خود می چرخند و این گردش را 700 بار درثانیه ادامه می دهند؛ این ستارگان به قدری سنگین هستند که به هر جرمی که برخورد کنند آن را سوراخ می کنند و از آن خارج می شوند و با تلسکوپ های رادیویی که صدای آنها را می شوند این ستارگان صدای کوبش را از خود صادر می کنند؛ از آشکار این آیه چنین بر می آید که این ستارگان همین ستارگان نوترونی هستند.

درباره ی ستاره طارق, درمورد ستاره طارق, شناخت ستاره طارق

ستاره طارق چیست ؟

قرآن در سوره ی طارق “طارق” را تشریح کرده، مى گوید: “این مسافر شبانه، همان ستاره درخشانى میباشد که در آسمان آشکار مى شود و به قدرى بلند میباشد که گویى مى خواهد سقف آسمان را سوراخ کند، و نورش به قدرى خیره کننده میباشد که تاریکی ها را از بین می برد و به درون چشم آدمى نفوذ مى کند. (توجه داشته باشید که “ثاقب” از ماده “ثقب” به معناى سوراخ کردن میباشد).

تفسیرهاى متعددى در این که آیا غرض ستاره معینى میباشد مشابه “ستاره ثریا” (از نظر بلندى و دورى در آسمان)، یا ستاره زحل، یا زهره یا شُهب (از نظر روشنایى خیره کننده)، یا اشاره به همه ستارگان آسمان میباشد؛ آمده میباشد اما با توجه به این که در آیات بعد آن را به “نجم ثاقب” (ستاره نفوذ کننده) تشریح کرده میباشد، مشخص مى شود غرض هر ستاره اى نیست، بلکه ستارگان درخشانى میباشد که نور آنها پرده هاى تاریکی را مى شکافد و در چشم آدمى نفوذ مى کند. در بعضى از روایات “النَّجْمُ الثَّاقِبُ” به ستاره “زحل” تشریح شده میباشد که از سیارات منظومه شمسى و خیلی پرفروغ و نورانى تر میباشد.

بیشتر بخوانید:  14 مواد غذایی که ما نادرست نگهداری می کنیم؟

«طارق» از نظر لغت به معناى کوبیدن، و از مادّه «طرق» گرفته شده میباشد. ولهذا به آلت کوبیدن یعنى چکش «مطرقه» گفته مى شود.

عرب ها به فردی که شبانه درب منزل اى را بکوبد طارق مى گویند. به این دلیل حضرت على (ع) در خطبه 224 نهج البلاغه مى فرماید:

«وَأَعْجَبُ مِنْ ذلِکَ طارِقٌ طَرَقَنا بِمَلْفُوفَة فی وِعائِها; و از این اتفاق (قصه عقیل و آهن گداخته شده) حیرت آورتر این که شب هنگام کسى به بازدید ما آمد و ظرفى سرپوشیده از حلوا داشت».

و امّا غرض از طارق در آیه شریفه، همان گونه که در آیه بعد آمده «نجم ثاقب» میباشد. نجم ثاقب ستاره درخشانى میباشد که نورش در چشم انسان نفوذ کرده، و تا اعماق وجودش پیش مى رود.

در مورد ستاره طارق, نجم ثاقب چیست, همه چیز درمورد ستاره طارق

ستاره ی طارق در قرآن

مرحوم طبرسى (رحمه الله) در مورد اینکه: نجم ثاقب کدام ستاره میباشد؟ چهار احتمال از دانشمندان و مفسران نقل کرده میباشد:

1. غرض از طارق (نجم ثاقب) هر ستاره درخشانى میباشد که در آسمان مى درخشد. بر اساس این تشریح خداوند متعال نه به یک ستاره، بلکه به پایان ستارگانى که درخشش خاصى دارند سوگند یاد کرده میباشد. چرا که عظمت این ستارگان براى بشر محسوس تر میباشد.

2. غرض ستاره زحل میباشد، زیرا ستاره زحل دورترین، بالاترین و مرتفع ترین ستاره منظومه شمسى میباشد، که با چشم دیده مى شود. پس از آن اورانوس، نپتون و پلوتون کشف شده میباشد. هر چند این ستاره هاى سه گانه با چشم غیر مسلح دیده نمى شوند. و اخیراً پلوتون را از جمع منظومه شمسى خارج کرده اند، زیرا حجم کافى یک سیاره را ندارد، بلکه سنگ سرگردانى میباشد که در منظومه شمسى وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  تزیین جا حلقه ای عروس و داماد

دومین علتى که سیاره زحل را طارق تشریح کرده اند این میباشد که این ستاره ویژگى خاصى دارد که هنوز دانشمندان پرده از راز آن برنداشته اند. و اینکه حلقه هایى در اطراف زحل دیده مى شود که با دوری، مسطح و عریض هستند، و دور زحل مى چرخد. آیا این حلقه هایی که اطراف زحل می چرخند قطعات یخ هستند یا قطعه هایى از یک سیاره از هم پاشیده میباشد که قبلا بر دور خورشید مى چرخیده، یا چیز دیگرى میباشد؟

به هر حال این دو ویژگى سبب درخشش خاص ستاره زحل شده، و خداوند متعال به آن قسم خورده میباشد.

3. سومین احتمال اینکه غرض از طارق ستاره ثریاست. این ستاره خارج از منظومه شمسى، و جزء ستارگان مستقر در دور دست کهکشان راه شیرى میباشد. دوری این ستاره با ماه به قدرى زیاد میباشد که براى توضیح دورى یک چیز به آن اشاره می کنند، تا آنجا که گاهی آن را انتهاى جهان خوانده اند، و لذا براى توضیح پایان خردمند هستى جمله «ز ثرى تا به ثریا» به کار گرفته مى شود.

4. غرض از «نجم ثاقب» کره ماه میباشد که یکى از ستارگان درخشان نزدیک به ما میباشد. ماه ستاره ی کوچکى میباشد، اما چون دوری آن با ما کم میباشد، آن را بزرگ مى بینیم.

از بین تفسیرهاى چهارگانه مناسب ترین تشریح، تشریح اوّل میباشد. که حاوی سه احتمال دیگر هم مى شود، و علاوه بر آن هر ستاره درخشانى را در بر مى گیرد.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]