مضرات دوش گرفتن زیاد برای پوست و مو | عوارض و فواید هر روز حمام رفتن

در این مطلب قصد بررسی مزایا و هم چنین مضرات دوش گرفتن زیاد را داریم. در صورتی که شما جزءـ آن دسته از افرادی می باشید که کلکسیون را در حمام خانه خود دارید و همیشه به دنبال خرید بهترین شامپو ها هستید و به دوش گرفتن علاقه ی زیادی دارید یا اینکه تعداد دفعات دوش گرفتن شما بالاست پیشنهاد می شود این مطلب را دنبال نمایید تا با عوارض حمام زیاد برای پوست و مو آشنا شوید.

زیاد حمام رفتن چه عوارضی دارد؟

علی رغم این که حمام کردن از جمله لذت بخش ترین و هم چنین مفید ترین کارهایی به شمار می رود که می توان انجام داد، انجام مکرر آن می تواند عوارضی و مضراتی را در پی داشته باشد.

این مضرات بسته به این که از چه نوع شامپویی جهت شست و شوی موها و بدن خود استفاده می کنید و یا این که از چه دمای آبی جهت شست و شو استفاده می کنید می تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی نمی توان مضرات فراوان دوش گرفتن بیش از حد را بر روی پوست و موها انکار نمود.

علت این امر وجود مواد شیمیایی در شامپوها و صابون ها می باشد که موجب از بین بردن آلودگی ها و چربی ها می شود. از بین بردن آلودگی ها و چربی های مضر ایرادی ندارد اما این امر زمانی مشکل به وجود می آورد که چربی های و باکتری های مفید سطح پوست از بین بروند.

حتما بخوانید: بهترین روتین مراقبت از مو

علاوه بر این با توجه به این که هنگام استحمام و دوش گرفتن موها و پوست خود را ماساژ می دهید، این ماساژ های بیش از حد نیز می تواند موجب آسیب به پوست شما و همچنین موهای شما شود.

فواید و مضرات دوش گرفتن زیاد

دوش گرفتن زیاد می تواند موجب پاکیزه نمودن پوست بدن و هم چنین افزایش شادی و نشاط پوست گردد. البته همان طور که قبلا ذکر شد، مضرات دوش گرفتن زیاد، فراوان است؛ به طوری که حتی می توان بیان نمود که میزان مضرات دوش گرفتن زیاد بیش از مزایای آن می باشد. از جمله برخی مضرات دوش گرفتن زیاد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خشک شدن پوست
  • آسیب به ناخن ها
  • هدر رفتن آب
  • خشک شدن موها
  • ریزش موها
  • ترک خودن پوست
  • نازک و حساس شدن پوست
  • التهاب پوست
  • از بین رفتن باکتری های مفید پوست و در نتیجه بروز انواع عفونت ها در پوست
  • ضعیف شدن دستگاه ایمنی
بیشتر بخوانید:  جای دست‌های مرموز متعلق به کیست؟

کاهش مضرات دوش گرفتن زیاد

با وجود مضرات دوش گرفتن زیاد برخی از افراد به دلایلی از جمله تعرق زیاد و یا عوامل دیگر مجبور به دوش گرفتن به دفعات زیاد می باشند. در این صورت لازم است تا نکاتی را رعایت نمایند تا بتوانند مضرات دوش گرفتن زیاد را به حداقل برسانند. از جمله ی این نکات می توان به عدم شست و شوی موها در هر بار استحمام اشاره نمود.

اغلب دلیل استحمام و دوش گرفتن افراد پاکیزه نمودن سطح بدن می باشد، به همین جهت می توان شستن موها را به چند بار در هفته کاهش داد. از جمله نکات دیگر می توان به عدم طولانی دوش گرفتن و هم چنین عدم دوش گرفتن با آب داغ اشاره نمود.

هم چنین استفاده از شامپوها و صابون های دارای مواد شیمیایی کم تر و همچنین استفاده از آن ها به میزان کم تر می تواند در کاهش مضرات دوش گرفتن زیاد مناسب باشد.

دوش بعد از ورزش

هنگام ورزش کردن معمولا بدن عرق می کند و به جهت از بین بردن عرق بدن، دوش گرفتن پس از ورزش کردن توصیه می شود. در صورت عدم دوش گرفتن پس از عرق کردن، بدن می تواند بوی بدی بدهد و همچنین دچار مشکلاتی از قبیل خارش، التهاب و … گردد.

بیشتر بخوانید:  پرسه ببر در خیابان های هیوستون +تصاویر

مقایسه ی مضرات دوش گرفتن زیاد و دوش نگرفتن

دوش گرفتن فرآیندی جهت شست و شوی بدن و پاک نمودن انواع آلودگی ها و باکتری ها، چربی و…  از روی سطح پوست و همچنین موها می باشد. عوارض و مضرات دوش نگرفتن کم تر از مضرات دوش گرفتن زیاد نمی باشد. در صورت عدم دوش گرفتن می توان انتظار تجمع آلودگی ها روی پوست را داشت که این امر می تواند منجر به عوارضی از جمله بوی بد بدن، خارش و التهاب پوست، جوش زدن بدن، بروز انواع لک ها در پوست، چرب شدن پوست، ریزش موها و … گردد.

طرز صحیح شستن مو

عدم شست و شوی صحیح موها می تواند موجب عوارضی از جمله ریزش مو، کم پشت شدن موها، نازک شدن تارهای مو، خشکی مو و … شود به همین علت اطلاع از طرز صحیح شستن موها برای هر فردی ضروری می باشد.

جهت شست و شوی صحیح موها در قدم اول لازم است تا موهای خود را پیش از شست و شو بخار دهید. جهت انجام این امر می توانید حوله ای را به آب داغ آغشته نموده و پس از چلاندن کامل آب آن را روی موهای خود ببندید.

علاوه بر استفاده از نوع و حجم شامپوی مصرفی توسط شما از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورتی که شامپوی شما بی کیفیت و یا نامناسب با موهای شما باشد، معمولا پس از چند بار استفاده می توانید تاثیرات منفی آن را مشاهده نمایید.

در این صورت ضروری است تا هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. جهت شست و شوی موها لازم است تا شامپو را به مدت 2 تا 3 دقیقه روی پوست کف سر ماساژ دهید. البته ماساژ شما باید بسیار ملایم باشد تا آسیبی به موها وارد نکند.

البته لازم به ذکر است که معمولا روش مصرف هر شامپو روی قوطی آن درج شده است و می توانید با توجه به آن شست و شو را انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  کرم‌ های خوراکی در راه سوپرمارکت‌ های اروپایی

نکته ی مهم دیگر در شست و شوی موها، عدم شست و شوی آن ها با آب داغ می باشد زیرا می تواند موجب بروز آسیب به موها گردد.

از جمله نکات دیگری که در شست و شوی موها لازم است به آن توجه نمایید، عدم شست و شوی زیاد آن ها می باشد.

از جمله مضرات دوش گرفتن زیاد و شست و شوی موها می توان به خشکی مو ، ریزش مو و … اشاره نمود.

ریزش طبیعی مو هنگام شستشو

ریزش مو هنگام شست و شوی آن ها امری طبیعی می باشد و تقریبا در همه ی افراد وجود دارد. البته گاهی اوقات این ریزش بیش از حد طبیعی می باشد که در این زمان لازم است تا نسبت به رفع آن چاره ای اندیشید.

مهم ترین موردی که موجب ریزش موها در هنگام شست و شوی آن ها می شود، شانه کردن و باز کردن گره های آن می باشد.

جهت جلوگیری از ریزش زیاد در طی این امر لازم است تا از شانه کردن موها در حمام بپرهیزید اما در صورت نیاز ضروری به شانه کردن نیز می توانید از شونه هایی با دندان های پهن و با فاصله استفاده نموده و شانه کردن را از قسمت پایین موهای خود آغاز  نمایید.

همچنین لازم است از بستن محکم موها به خصوص در زمان خیس بودن آن ها بپرهیزید. سعی کنید کم تر از لوازم حرارتی مانند سشوار برای خشک کردن موهای خود بهره ببرید. ریزش مو بیش از حد می تواند از جمله مضرات دوش گرفتن زیاد نیز به شمار رود.

اگر به دنبال راهی برای تقویت و حفظ سلامتی مو های خود هستید کافیست “محصولات مو نیروان” را در گوگل جستجو نمائید و از سایت nir-one.com دیدن کنید و محصولات اصل مو را با بهترین قیمت از تمامی برند ها خریداری نمائید.