کانکس نگهبانی و تاثیر آن در امنیت محله و محیط

کانکس نگهبانی یا حفاظتی چیست؟

کانکس نگهبانی که آن را اسامی دیگری نیز می شناسند، جز سازه هایی است که می توان با استفاده از آن به دیده بانی یا نگهبانی از جاهایی که نیاز به محافظت دارند، پرداخت. این سازه ها را با نام هایی مانند کانکس امنیت، کانکس دیده بانی و کانکس حفاظت نیز نام گذاری می کنند اما به طور کلی و متداول، به آن ها کانکس نگهبانی گفته می شود. این کانکس ها را در ابعاد و اندازه های مختلف با قابلیت های متنوع می سازند که امروزه کاربرد های بیشتری نیز پیدا کرده اند.

هدف از ساخت کانکس نگهبانی

هدف از ساخت کانکس های نگهبانی، حفاظت و حراست از مکان یا فضا های مختلف است و در آن، شرایط برای استقرار یک نفر نگهبان فراهم می باشد. به همین دلیل می توان گفت که طراحی و ساخت این کانکس ها با کانکس های معمولی و ساختمانی متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، باید از امکانات اولیه و ضروری مورد نیاز برخوردار باشد. به طور مثال، امکاناتی مانند سیم کشی برق و تلفن، امکانات امنیتی کافی و سیستم های سرمایشی و گرامی از ملزومات اصلی در طراحی کانکس نگهبانی می باشد.

ویژگی های کانکس نگهبانی

کانکس های نگهبانی به دلیل کاربرد های مهمی که دارند، خصوصیات متمایزی نیز نسبت به دیگر انواع کانکس های موجود در بازار دارند. در ادامه به مهم ترین ویژگی های این سازه های از پیش ساخته می پردازیم.

قابلیت دیده بانی

با توجه به نام و کاربردی که کانکس نگهبانی دارد، اصلی ترین ویژگی آن را می توان قابلیت دیده بانی مناسب به حساب آورد. به همین دلیل در کانکس های ویژه نگهبانی و حراست از پنجره های مختلفی در اطراف کانکس استفاده می شود تا احاطه کامل و اصولی را به محیط داشته باشد. در این مورد حداقل 3 پنجره برای هر کانکس نگهبانی تعریف شده است که بر اساس اندازه و نوع آن ها می توان انتظار داشت که تعداد پنجره های بیشتری نیز در برخی موارد وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  تبدیل واگن قطار قرن نوزدهم به هتلی زیبا/ تصاویر

سیستم ایمنی مناسب

برقرار بودن سیستم امنیتی مناسب نیز از دیگر الزامات کانکس نگهبانی است و جز اهداف اولیه ساخت و طراحی این سازه ها نیز در نظر گرفته می شود. بر همین اساس، در انواع کانکس های نگهبانی می توان تدابیر امنیتی مختلف از جمله زنگ خطر، دوربین مداربسته و … را به کار برد. البته این موارد جز بدیهی ترین امکانات کانکس های نگهبانی می باشد و می توان امکانات امنیتی پیشرفته تر با تجهیزات بیشتری را نیز در نظر گرفت.

وزن سبک

یکی دیگر از ویژگی های کانکس نگهبانی یا حفاظتی، وزن کم آن می باشد تا بتوان به راحتی آن را جا به جا و حمل کرد. به همین دلیل در طراحی و ساخت این سازه ها معمولا از مواد و مصالح با وزن سبک استفاده می کنند. استفاده از این نوع مصالح علاوه بر ساده سازی حمل و نقل، در نصب راحت آن نیز تاثیر گذار است. در این مورد قابلیت های مختلفی نیز برای کانکس های نگهبانی وجود دارد؛ از جمله تولید کانکس های چرخدار که به راحتی جا به جا می شوند و به کمک آن ها می توان یک منطقه وسیع را دیده بانی کرد.

شکل ظاهری

شکل ظاهری کانکس نگهبانی می تواند تنوع بسیار بالایی داشته باشد و این امر به نوع منطقه و شرایط آن بستگی دارد. به طور مثال، کانکس هایی که برای نگهبانی و حفاظت از ساختمان های بزرگ مسکونی و تجاری استفاده می شود، باید متناسب با رنگ و نمای آن ساختمان طراحی شود. یا در مورد کانکس هایی که به منظور نگهبانی کارخانه های خارج از شهر طراحی می شوند معمولا از نما های ساده استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  باریک‌ترین خانه آمریکا با عرض دو متر/ عکس

یکی از اصلی ترین ویژگی های کانکس نگهبانی، مقاومت و استحکام بالای آن می باشد. این سازه ها باید به گونه ای ساخته شوند که در برابر حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله و سیل، مقاومت مناسبی داشته باشند. علاوه بر این موارد، برخوردار بودن آن ها از سیستم های گرمایش و سرمایش مناسب نیز بسیار حائز اهمیت است. این قابلیت ها به دلیل فراهم شدن شرایطی راحت و مناسب برای نگهبانی از مکان مورد نظر می باشد.

انواع کانکس نگهبانی

کانکس های نگهبانی را معمولا با توجه به سفارش مشتری طراحی می کنند؛ اما به طور کلی در طراحی و ساخت این سازه، سه نوع الگوی پرفروش و پر متقاضی وجود دارد که به آن ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: دکه روزنامه فروشی

کانکس کوچک و سبک

یکی از انواع کانکس های نگهبانی، کانکس کوچک و سبک است که به آن ها کانکس نگهبانی 2 در 2 نیز می گویند. در ساخت این نوع سازه از مصالح کم وزن استفاده می شود و با توجه به اندازه ی کوچکی که دارد، بسیار سبک و کاربردی است. از این نوع کانکس ها معمولا در پروژه های عمرانی نیمه کاره، ورودی کارگاه ها و مواردی از این قبیل استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  یک روز مهیج در استخر روباز اكباتان

کانکس بزرگ و سنگین

از دیگر انواع کانکس های نگهبانی می توان به انواع بزرگ و سنگین آن ها اشاره کرد. در این کانکس ها از مصالح سنگین استفاده می شود و وزن آن ها نیز بالا تر خواهد بود. به دلیل استفاده از مصالح آهنی در ساخت این کانکس ها، قیمت آن ها نیز بیشتر از مدل های دیگر است.

کانکس کامپوزیتی

اگر به دنبال خرید کانکس حفاظتی شیک و مدرن هستید، کانکس کامپوزیتی می تواند بهترین گزینه باشد زیرا هم نمای بسیار زیبایی دارد و هم می توان تنوع بالایی را در آن مشاهده کرد. علاوه بر نمای زیبا، کانکس های کامپوزینی وزن بسیار سبکی هم دارند که کاربرد های آن ها دوچندان می کند.

چگونه کانکس نگهبانی به حفظ امنیت ما کمک می کند؟

کاهش سرقت ها و آسیب های احتمالی

کانکس حفاظتی برای حفاظت و نگهبانی از مکان های مختلفی است که احتمال آسیب و سرقت از آن ها وجود دارد؛ به همین دلیل از روش های مختلفی برای برقراری امنیت در آن ها استفاده می کنند. با استفاده از این کانکس ها می توان به راحتی فضای مورد نظر و خاصی را دیده بانی کرد و به امنیت بیشتر آن منطقه کمک می کند.

نصب مناسب کانکس های نگهبانی برای دیده بانی بهتر

مهم ترین نکته در مورد استفاده از کانکس نگهبانی و حفاظتی، استقرار مناسب آن در بهترین نقطه می باشد تا بتوان به راحتی به تمام قسمت های مورد نر دسترسی پیدا کرد. با این کار امنیت بیشتری نیز برای ساختمان یا منطقه ایجاد خواهد شد.

پایان رپورتاژ اگهی